Dobrze przygotowana prezentacja posiada swoją strukturę. Pozwala ona na odnalezienie się w treści przekazywanych informacji. Nawet najkrótsze wystąpienie biznesowe powinno zawierać kolejno występujące po sobie części. W najmniej skomplikowanym modelu będzie to wstęp, rozwinięcie i zakończenie. W każdym z tych obszarów warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów, które sprawią, że odbiorcy zapamiętają treść wystąpienia.
Przeczytaj:
Na pierwszy rzut oka przygotowanie prezentacji nie jest niczym trudnym. Po prostu trzeba powiedzieć wszystko, co najważniejsze i ewentualnie przygotować do tego dodatkowe materiały wizualne. Na początku wydaje się to proste. Pierwsze problemy mogą pojawić się jednak bardzo szybko.
Co będzie najważniejsze w mojej prezentacji? Pierwsze pytanie, które pojawia się praktycznie przy opracowaniu każdego wystąpienia. Warto pamiętać, że na istotność używanych argumentów największy wpływ powinna mieć publiczność. Odbiorcy powinni znajdować się w centrum każdej prezentacji.
Przeważnie problemem jest także czas. Jak maksymalnie go zagospodarować, by nie skończyć zbyt szybko albo, co gorsze nie przeciągać prezentacji w nieskończoność? Kolejnym kłopotliwym obszarem jest sama treść. Co powiedzieć i w jakiej kolejności, żeby publiczność stale utrzymywała zainteresowanie i zapamiętała jak najwięcej z tego, co mówię?
To tylko trzy obszary, które świadczą o tym, że mówca świadomie podchodzi do swojego zadania. Chce jak najlepiej przygotować się do wystąpienia, bo wie, że okaże tym szacunek swoim odbiorcom. Pierwszym krokiem w przygotowaniu poprawnej prezentacji będzie poznanie struktury prezentacji biznesowej. Pozwoli ona na odpowiednie dostosowanie treści, które chce się przekazać do całości wystąpienia.