Narzędzia:
Czy prezes zarządu, nie będący właścicielem firmy, ma prawo do dodatkowych dni wolnych czy też nadgodzin, kiedy wykonywał swoje obowiązki w sobotę, w niedzielę lub w godzinach wieczornych, biorąc udział w spotkaniach służbowych? Codziennie jest w pracy od 7.30 do 15.30, od poniedziałku do piątku?
Firma pracuje od poniedziałku do piątku. Corocznie zostaje ustalony załącznik do regulaminu pracy w kwestii czasu pracy na przyszły rok (w grudniu na rok następny). Określone są w nim m.in. dodatkowe dni pracy (tj. soboty), w które pracują wyznaczeni pracownicy. Ponieważ obsada w te soboty jest zmniejszona, to pomimo iż w miesiącu (np. wrześniu) są wyznaczone dwie soboty „robocze”, to jeden pracownik w takim miesiącu pracuje co najwyżej w jedną wyznaczoną sobotę. Może też być tak, że w danym miesiącu nie będzie w ogóle pracował. Za pracę w „roboczą” sobotę, zgodnie z ustaleniami ww. załącznika, pracownik otrzymuje dzień wolny. We wrześniu 2010 r. dodatkowymi dniami pracy zostały wyznaczone 4 i 18 września. Szczegółowy harmonogram czasu pracy przygotowywany jest przez kierownictwo przed rozpoczęciem kolejnego miesiąca. Pracownik miał wyznaczoną „pracującą” sobotę 18 września. Zachorował i przedstawił zwolnienie lekarskie na 13 dni: od 6 września do 18 września włącznie. Czy pracownikowi należy wyznaczyć dzień wolny za 18 września, tj. dzień, który miał wyznaczony do pracy, a na który przedstawił zwolnienie lekarskie?
Tydzień pracy w mojej firmie wygląda naprzemiennie: a) od poniedziałku do piątku, wtedy sobota i niedziela są wolne, lub b) poniedziałek, wtorek, środa, czwartek wolny, piątek, sobota, niedziela wolna. Pracownica w okresie b przebywała na zwolnieniu lekarskim, tzn. od poniedziałku do piątku. W sobotę przyszła do pracy, bo tak jej wypadało wg grafiku, chce dzień wolny za tę sobotę, czy słusznie?
Problem dotyczy dania wolnego za 15 sierpnia 2009 r. W naszym przedsiębiorstwie mamy 3-miesięczny okres rozliczeniowy, więc dzień wolny za 15 sierpnia trzeba było odebrać do końca września. Każdy z pracowników, zgodnie z zarządzeniem kierownika, miał prawo do wybrania dowolnej daty (od 15 sierpnia do końca września). Jednak parę osób tego nie uczyniło. Moje pytanie brzmi: czy jeśli ktoś nie odebrał wolnego za 15 sierpnia 2009 r. do końca okresu rozliczeniowego, czy może to zrobić później, czy ten dzień „przepada”? A może kierownik powinien pracownikowi za taki dzień zapłacić? Podkreślam, iż nieodebranie dnia wolnego za 15 sierpnia 2009 r. w przypadku tych pracowników nie wynikało z winy pracodawcy.
Pracuje w firmie na umowę stałą o pracę 5 dni w tygodniu od poniedziałku do piątku po 8 godzin (od 7.00 do 15.00). Teraz w sierpniu 1. tydzień pracowaliśmy tak: » 3 sierpnia (poniedziałek) 8 godzin, » 4 (wtorek) 8 godzin, » 5 (środa) 8 godzin, » 6 (czwartek) 8 godzin, » 7 (piątek) 12 godzin (od 7.00 do 19.00), » 8 (sobota) 10 godzin (od 6.00 do 16.00), » 9 (niedziela) 6 godzin (od 7.00 do 13.00). Pracodawca w zamian za te godziny przepracowane w sobotę 9 sierpnia i niedzielę 10 sierpnia nie udzieli nam dnia wolnego, ponieważ terminy oddania robót gonią i już w poniedziałek 10 sierpnia będziemy pracować 12 godzin (następne dni też). Więc za pracę w sobotę 10 godzin jakie nam się należy wynagrodzenie - dodatek 50% czy 100%? Bo za pracę w niedzielę, jak rozumiem, należy się 100% dodatku.
Pracuję w firmie handlowej będącej jednocześnie sklepem internetowym. Firma działa od poniedziałku do piątku w godzinach od 10.00 do 18.00. Zatrudnia 7 osób na umowy o pracę na czas nieokreślony. W tym tygodniu otrzymaliśmy maila od szefostwa, iż od 1 lipca br. firma ma być czynna we wszystkie soboty w godzinach od 10.00 do 14.00. Bardzo proszę o odpowiedź czy pracodawca może w taki sposób zmusić nas do pracy w soboty? Czy za pracę w soboty w tym przypadku przysługuje nam dodatkowe wynagrodzenie lub dzień wolny od pracy? Czy też pracodawca musi podpisać z pracownikami nowe umowy o pracę?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas