Narzędzia:
Zakład pracy wypowiedział pracownikowi umowę z powodu nieuzyskania orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku. Po trzech miesiącach pracownik zwrócił się do pracodawcy z wnioskiem o odprawę emerytalną, która została mu wypłacona. Wątpliwości pojawiły się w związku z rozpatrywaniem wniosku o zapomogę z ZFŚS, o którą były pracownik obecnie wystąpił. Nie mamy pewności, czy należy traktować go jako osobę o statusie „byłego pracownika-emeryta” (i tym samym przyznać zapomogę), czy jednak nie, gdyż rozwiązanie umowy z naszym zakładem pracy nie nastąpiło z powodu przejścia na emeryturę, lecz braku orzeczenia lekarskiego potwierdzającego zdolność do pracy. Proszę o podpowiedź, jak należałoby postąpić w takiej sytuacji.
Z okazji jubileuszu naszej firmy wypłacimy pracownikom dodatkową nagrodę. Chcemy również taką nagrodę wypłacić naszym byłym pracownikom - emerytom. Czy z nagrody dla byłych pracowników potrącamy podatek w wysokości 18% i składki ZUS, czy w tym przypadku obowiązują inne zasady?
Pracownica szkoły jest zatrudniona na czas określony od 1 października 2014 r. do 31 marca 2015 r. na podstawie umowy o pracę na podstawie skierowania z urzędu pracy do wykonywania robót publicznych. Zgodnie z zawartą umową w sprawie organizacji i finansowania robót publicznych za okres od 1 października do 31 grudnia 2014 r. koszty wynagrodzenia są refundowane przez urząd pracy, natomiast od 1 stycznia do 31 marca 2015 r. koszty wynagrodzenia pokrywa pracodawca. Pracownica nabywa prawo do emerytury 22 marca 2015 r. Czy z dniem rozwiązania umowy należy wypłacić odprawę emerytalną? Czy pracownica będzie emerytem objętym funduszem świadczeń socjalnych tej szkoły?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas