Nieprawidłowe zapisy w regulaminie funduszu socjalnego mogą narazić pracodawcę na poważne konsekwencje finansowe. Pracodawca będzie bowiem musiał wypłaty oskładkować lub opodatkować oraz skorygować dokumenty przesłane już do ZUS i do urzędu skarbowego. Może narazić się również na kary nakładane przez ZUS, PIP i kontrole podatkowe. Warto się przed tym uchronić i przeanalizować zapisy w swoim regulaminie zgodnie z poniższymi wskazówkami.
Tabela. Jak skorygować nieprawidłowe zapisy spotykane w regulaminach ZFŚS
Przykład błędnego zapisu |
Na czym polega błąd |
Przykład poprawnego zapisu |
Zapisy zbyt ogólnikowe |
||
„Osobami uprawnionymi do korzystania ze środków ZFŚS są pracownicy i ich rodziny oraz emeryci i renciści będący byłymi pracownikami wraz z rodzinami”. |
Zapis taki, choć dopuszczalny, jest zbyt ogólnikowy i może rodzić niejasności podczas przyznawania świadczeń socjalnych. Dlatego warto doprecyzować kto stanowi rodzinę uprawnionego, a w przypadku dzieci określić również wiek graniczny, do osiągnięcia którego dziecko może korzystać z dopłat. |
„1. Osobami uprawnionymi do korzystania ze środków ZFŚS są pracownicy i ich rodziny oraz emeryci i renciści, dla których zakład był ostatnim miejscem pracy przed przejściem na jedno ze świadczeń - wraz z rodzinami. 2. Za członków rodziny uprawnionych do korzystania z dopłat z ZFŚS uważa się: a) pozostające na utrzymaniu i wychowaniu dzieci własne, dzieci współmałżonka, dzieci przysposobione oraz dzieci przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka, w wieku do lat 18, a jeżeli kształcą się dalej w szkole lub na uczelni – do czasu ukończenia nauki, nie dłużej jednak niż do skończenia 25 roku życia, przy czym ograniczenia wiekowe nie dotyczą dzieci dysponujących orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo równoważnym z nim, b) współmałżonków prowadzących z uprawnionym wspólne gospodarstwo domowe”. |
„Środki ZFŚS przeznacza się na: 1. dofinansowanie wypoczynku, 2. dofinansowanie działalności kulturalno-oświatowej oraz sportowo-rekreacyjnej, 3. dofinansowanie opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, 4. udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej. |
Zapis ten, choć dopuszczalny, jest zbyt ogólnikowy i może rodzić wątpliwości co do możliwości dofinansowania danego świadczenia. Ponadto, z uwagi na ograniczoną wysokość odpisów na ZFŚS, wskazanym jest – mimo, że nie ma takiego obowiązku – ustalenie z jakich dopłat pracownicy chcą korzystać i zapisać w regulaminie te świadczenia, które spotkają się z największym zainteresowaniem załogi. Pozwoli to na bardziej racjonalne wydatkowanie środków ZFŚS. |
„Środki ZFŚS przeznacza się na: 1. dofinansowanie wypoczynku zorganizowanego w formie wczasów, wczasów profilaktycznych, pobytu w sanatorium, kolonii, obozów, zimowisk, zielonych szkół, wypoczynku zorganizowanego przez uprawnionego we własnym zakresie (wczasy pod gruszą), 2. dofinansowanie działalności sportowo-rekreacyjnej w postaci różnych form rekreacji ruchowej, sportu, uczestnictwa w zajęciach rekreacyjno-sportowych, a w szczególności zakupu biletów wstępu na pływalnie, korty tenisowe, kluby fitness oraz siłownie, 3. dofinansowanie działalności kulturalno-oświatowej w postaci imprez artystycznych i kulturalnych oraz dofinansowanie zakupu biletów do kina, teatru, opery, na imprezy artystyczno-kulturalne (np. koncerty, występy kabaretów, festiwale), 4. udzielanie bezzwrotnej rzeczowej i finansowej pomocy socjalnej, 5. pożyczki zwrotne na cele mieszkaniowe, o których mowa w dalszej części regulaminu”. |
„Osobom uprawnionym przysługuje dofinansowanie do wczasów organizowanych przez instytucje turystyczne oraz wczasów zorganizowanych we własnym zakresie, tzw. wczasów pod gruszą”. |
Mimo że nie ma takiego obowiązku wskazanym jest określenie długości wczasów (wypoczynku), które mogą być objęte dopłatą. Brak takiej informacji skutkuje tym, że praktycznie każde – nawet kilkudniowe wczasy – powinny być objęte dofinansowaniem. |
„1. Osobom uprawnionym przysługuje dofinansowanie do wczasów organizowanych przez organizacje turystyczne oraz wczasów zorganizowanych we własnym zakresie, tzw. wczasów pod gruszą. 2. Dopłaty do wypoczynku, o których mowa w pkt. 1 przysługują pod warunkiem, że nieprzerwany wypoczynek będzie trwał co najmniej kolejnych 14 dni kalendarzowych”. |
Ograniczenie kręgu osób uprawnionych |
||
„Prawo do dopłat z ZFŚS przysługuje osobom zatrudnionym na podstawie umów o pracę na czas nieokreślony lub na czas określony, trwający powyżej 6 miesięcy”. |
Prawo do skorzystania ze środków ZFŚS nie może być uzależnione od rodzaju umowy łączącej pracownika z pracodawcą. Wśród osób uprawnionych art. 2 pkt 5 ustawy o funduszu socjalnym wymienia m.in. pracowników, nie wprowadzając jednak własnej definicji pracownika. Oznacza to, że zastosowanie ma tu art. 2 kp mówiący o tym, iż pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania oraz spółdzielczej umowy o pracę. Z kolei art. 25 kp wyjaśnia, że umowę o pracę zawiera się na okres próbny, na czas określony lub na czas nieokreślony. Tak więc prawo do dopłat z ZFŚS ma pracownik zatrudniony na podstawie każdego rodzaju umowy o pracę. |
„Prawo do dopłat z ZFŚS przysługuje pracownikom w rozumieniu art. 2 kp, tj. osobom zatrudnionym na podstawie: a) umowy o pracę (na okres próbny, na czas określony lub na czas nieokreślony), b) mianowania, powołania lub wyboru”. |
„Pracownik nabywa prawo do dopłat z ZFŚS po przepracowaniu roku czasu w zakładzie”. |
Żaden przepis ustawy o funduszu socjalnym nie uzależnia prawa do skorzystania ze środków ZFŚS od przepracowania u danego pracodawcy określonego okresu. Dopłaty mogą być uzależnione jedynie od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej uprawnionego (art. 8 ust. 1 ustawy o funduszu socjalnym). Pracownik nabywa prawo do skorzystania z dofinansowania już w pierwszym dniu zatrudnienia – oczywiście, o ile spełnia wymogi socjalne. |
„Pracownik nabywa prawo do dopłat z ZFŚS już od pierwszego dnia zatrudnienia w zakładzie”. |
„Wysokość dofinansowania uzależniona jest od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika, przy czym pełną dopłatę otrzymuje pracownik zatrudniony na pełnym etacie. Natomiast wysokość dofinansowania dla pracownika niepełnoetatowego jest zmniejszana proporcjonalnie do obowiązującego go wymiaru czasu pracy”. |
Ustawa o funduszu socjalnym nie pozwala na takie zróżnicowanie. Zatrudnienie na niepełnym etacie (z odpowiednio niższą pensją) wręcz odwrotnie może skutkować tym, że sytuacja socjalna takiej osoby będzie gorsza niż pełnoetatowca i tym samym będzie jej przysługiwać większe dofinansowanie. |
„Wysokość dofinansowania uzależniona jest od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika, natomiast nie ma na nią bezpośredniego wpływu wymiar czasu pracy, w jakim zatrudniona jest dana osoba”. |
„1. Prawo do dofinansowania z ZFŚS nie przysługuje pracownikowi, który otrzymał już taką dopłatę w roku bieżącym u innego z zatrudniających go pracodawców. 2. Pracownik, o którym mowa w pkt. 1 musi dołączyć do wniosku o dofinansowanie oświadczenie o tym, że w roku bieżącym nie korzystał z ZFŚS u innego z zatrudniających go pracodawców”. |
Żaden przepis ustawy o funduszu socjalnym nie pozwala na wprowadzenie takiego ograniczenia. Pracownik zatrudniony w kilku firmach tworzących ZFŚS ma prawo skorzystać z dopłaty u każdego z tych pracodawców. Natomiast kwoty te powinny być uwzględnione w obowiązującym u danego pracodawcy dokumencie służącym określeniu przeciętnego miesięcznego dochodu, ponieważ mają one wpływ na sytuację socjalną pracownika. |
Zapis taki, jako niezgodny z przepisami ustawy o funduszu socjalnym, powinien zostać usunięty z regulaminu lub zastąpiony przykładowo następującym: „Pracownik, który otrzymał już w danym roku kalendarzowym dofinansowanie z ZFŚS u innego z zatrudniających go pracodawców, powinien uwzględnić tę kwotę w oświadczeniu o dochodach członków rodziny, składanym na druku stanowiącym załącznik nr 5 do regulaminu”. |
„Dofinansowanie z ZFŚS na dzieci uprawnionego przysługuje tylko wówczas, jeśli dopłaty takiej u swojego pracodawcy nie otrzymał drugi z rodziców lub opiekunów dziecka”. |
Ustawa o funduszu socjalnym nie pozwala na wprowadzenie takiego ograniczenia. Każdy z rodziców lub opiekunów może otrzymać u swojego pracodawcy dopłatę na to samo dziecko lub te same dzieci. Natomiast dopłata ta powinna być uwzględniana w przeciętnym dochodzie określającym sytuację socjalną uprawnionego. |
Zapis taki, jako niezgodny z przepisami, powinien zostać usunięty z regulaminu lub na jego miejsce może być wprowadzony przykładowo następujący zapis: „Prawo do dofinansowania z ZFŚS na dzieci jest niezależne od tego, czy w danym roku kalendarzowym skorzystał już z niego drugi z rodziców albo opiekunów dziecka”. |
„Emerytom i rencistom byłym pracownikom zakładu oraz członkom ich rodzin przysługuje dofinansowanie tylko do wypoczynku zorganizowanego we własnym zakresie, tzw. wczasów pod gruszą”. |
Pracodawca nie może wprowadzić dla pewnych grup osób uprawnionych ograniczenia rodzaju świadczeń przysługujących z ZFŚS. Każdej grupie uprawnionych (pracownicy z rodzinami, emeryci, renciści z rodzinami i ewentualnie inne osoby zapisane w regulaminie) przysługuje ten sam zakres dopłat. |
Zapis ten, jako niezgodny z ustawą o funduszu socjalnym, powinien zostać usunięty z regulaminu. Na jego miejsce może też być wprowadzony przykładowo następujący zapis: „Emerytom i rencistom byłym pracownikom zakładu oraz członkom ich rodzin dofinansowanie z ZFŚS przysługuje na tych samych zasadach co pozostałym uprawnionym”. |
„Pracownik pobierający emeryturę lub rentę ma prawo do dopłat z ZFŚS tylko wówczas, jeśli na jedno z tych świadczeń odszedł z zakładu”. |
Osoba pobierająca świadczenie emerytalno-rentowe, z którą pracodawca tworzący ZFŚS podpisał umowę o pracę staje się pracownikiem, a tym samym nabywa prawo do świadczeń socjalnych na zasadach przewidzianych dla pracowników. Nie ma więc tu zastosowania ograniczenie, o którym mowa w art. 2 pkt 5 ustawy o funduszu socjalnym, który jako osoby uprawnione wymienia m.in. emerytów i rencistów byłych pracowników, czyli osoby, które na jedno z tych świadczeń przeszły z danego zakładu. Po rozwiązaniu umowy o pracę osoba ta ponownie stanie się emerytem lub rencistą i nabędzie prawo do świadczeń w firmie, z której odeszła na jedno z tych świadczeń. |
Zapis taki powinien być usunięty z regulaminu lub zastąpiony przykładowo następującym: „Pracownik pobierający emeryturę lub rentę nabywa prawo do świadczeń z ZFŚS na zasadach przewidzianych dla pracowników i ich rodzin – bez względu na to, kto był jego ostatnim pracodawcą”. |
Nieprawidłowe wydatkowanie |
||
„Tytułem dopłaty do wypoczynku indywidualnie zorganizowanego (tzw. wczasów pod gruszą) uprawnionemu przysługuje raz w roku kwota 500 zł, a członkom jego rodziny 250 zł na osobę”. |
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o funduszu socjalnym przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z ZFŚS musi być uzależniona od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej uprawnionego. Dopłaty z ZFŚS nie mogą więc być ustalone na jednakowym poziomie dla wszystkich uprawnionych bez względu na ich sytuację socjalną, |
„Wysokość dopłaty do wypoczynku indywidualnie zorganizowanego (tzw. wczasów pod gruszą) uzależniona jest od sytuacji życiowej, rodzinnej oraz materialnej uprawnionego i określa ją tabela stanowiąca załącznik nr 4 do regulaminu”. |
„Środki ZFŚS mogą być wydatkowane na:
|
Mimo, że z dniem 4 czerwca 2008 r. zmieniono treść pkt 1 w art. 2 ustawy o funduszu socjalnym, usuwając z niego zapis pozwalający na dopłaty z ZFŚS tylko do wypoczynku krajowego, w wielu regulaminach przytoczony zapis jeszcze funkcjonuje – co jest niezgodne z aktualnym brzmieniem ustawy. |
„Środki ZFŚS mogą być wydatkowane na: 1. dofinansowanie wypoczynku”. |
„Dopłaty do kolonii oraz obozów na dwoje pierwszych dzieci przysługują w wysokości 100% kwot określonych w tabeli stanowiącej załącznik nr 5 do regulaminu. Dofinansowanie na trzecie i kolejne dziecko odpowiada 50% wspomnianych kwot”. |
Liczba dzieci objętych dofinansowaniem ze środków ZFŚS nie może być podstawą do zróżnicowania wysokości dopłat. Jedynym czynnikiem może tu być sytuacja życiowa, rodzinna i materialna uprawnionego. Liczba posiadanych dzieci na pewno ma nią wpływ, ale skutkujący raczej zwiększeniem dopłaty (mniejszy dochód na członka rodziny) niż jej zmniejszeniem. |
Zapis powinien być usunięty z regulaminu lub zastąpiony przykładowo następującym: „Dopłaty do kolonii oraz obozów przysługują uprawnionemu w wysokości 100% kwot określonych w tabeli stanowiącej załącznik nr 5 do regulaminu na każde z dzieci”. |
„Z tytułu Świąt Wielkanocnych oraz Świąt Bożego Narodzenia uprawnionym przysługują bony towarowe o wartości 200 zł na osobę”. |
W definicji działalności socjalnej zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy o funduszu socjalnym nie znajdziemy tzw. świadczeń okolicznościowych. Regulamin nie może więc zawierać zapisu mówiącego wprost o tym, że uprawnionym przysługują bony towarowe z okazji świąt. W definicji tej jest natomiast mowa o pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej i jako forma takiej pomocy powinny być zapisane wspomniane bony. Przywołany zapis zawiera też błąd polegający na tym, że wartość bonów ustalona jest w nim na jednakowym poziomie. |
„Przed Świętami Wielkanocnymi oraz Bożego Narodzenia uprawnionym przysługuje pomoc materialna w postaci bonów towarowych, której wysokość uzależniona jest od sytuacji życiowej, rodzinnej, materialnej uprawnionego i określona jest w tabeli stanowiącej załącznik nr 4 do regulaminu”. |
„Z okazji Dnia Dziecka uprawnionym przysługują paczki ze słodyczami o wartości 50 zł na dziecko”. |
Odpowiednie zastosowanie mają tu wyjaśnienia zawarte powyżej, przy czym trudno jest zróżnicować wartość paczek, a tym samym ich zawartość – zwłaszcza w przypadku dzieci. Problem ten można jednak rozwiązać wprowadzając częściową odpłatność rodziców za paczki, której wysokość będzie zróżnicowana w zależności od sytuacji socjalnej danej rodziny. |
„Przed Dniem Dziecka uprawnionym przysługuje pomoc rzeczowa w postaci paczki ze słodyczami o wartości 50 zł na każde z uprawnionych dzieci, za którą uprawnieni ponoszą częściową odpłatność w wysokości określonej w tabeli stanowiącej załącznik nr 6 do regulaminu”. |
„1. Uprawnionym posiadającym dzieci w wieku szkolnym przysługuje raz w roku – przed rozpoczęciem roku szkolnego – pomoc materialna na zakup podręczników oraz wyprawki szkolnej w wysokości uzależnionej od klasy, do której dziecko będzie uczęszczało. 2. Wysokość dofinansowania, o którym mowa w pkt. 1 określa tabela stanowiąca załącznik nr 7 do regulaminu”. |
Środki ZFŚS mogą być przeznaczone na dopłaty do zakupu tzw. wyprawek szkolnych (w tym podręczników), ale wysokość dofinansowania nie może być uzależniona od klasy, w której dane dziecko rozpocznie naukę. Przy ustalaniu dopłat powinna być brana pod uwagę jedynie sytuacja socjalna uprawnionego. |
„1. Uprawnionym posiadającym dzieci w wieku szkolnym przysługuje raz w roku – przed rozpoczęciem roku szkolnego – pomoc materialna na zakup podręczników oraz wyprawki szkolnej w wysokości uzależnionej od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej uprawnionego. 2. Wysokość dofinansowania, o którym mowa w pkt 1 uzależniona jest od sytuacji życiowej, rodzinnej oraz materialnej uprawnionego i określa ją tabela stanowiąca załącznik nr 7 do regulaminu”. |
„Środki ZFŚS mogą być wydatkowane na:
|
Świadczenia takie nie mieszczą się w definicji działalności socjalnej zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy o funduszu socjalnym, a tym samym nie mogą być finansowane ze środków ZFŚS. Podobnie zresztą jak np. kwiaty lub prezenty z okazji jubileuszu pracownika, ukończenia studiów, czy też narodzin dziecka. |
Zapis ten, jako niezgodny z ustawą o funduszu socjalnym, powinien zostać usunięty z regulaminu. |
„Środki ZFŚS mogą być wydatkowane na:
|
Ustawa o funduszu socjalnym nie przewiduje możliwości bezpośredniego dofinansowania stołówek zakładowych środkami ZFŚS. Nie jest to bowiem zakładowy obiekt socjalny w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy, a dopłaty tego rodzaju nie mieszczą się w definicji działalności socjalnej. |
Jako zapis niezgodny z ustawą o funduszu socjalnym powinien zostać usunięty z regulaminu. |
„Środki ZFŚS mogą być wydatkowane na:
|
Dopłaty do czesnego nie mieszczą się w definicji działalności socjalnej, a więc nie mogą być finansowane ze środków ZFŚS. Natomiast pracodawca może je sfinansować ze środków obrotowych firmy na co pozwala art. 1033 kp. |
Zapis taki, jako niezgodny z ustawą o funduszu socjalnym, powinien zostać usunięty z regulaminu. |
„Środki ZFŚS mogą być wydatkowane na:
|
Ustawa o funduszu socjalnym nie przewiduje możliwości udzielania ze środków ZFŚS pożyczek na inne cele niż mieszkaniowe, o czym świadczy art. 2 pkt 1 oraz pośrednio art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w takich sytuacjach mogą być przyznawane zapomogi bezzwrotne. |
„Środki ZFŚS mogą być wydatkowane na:
|
„Środki ZFŚS mogą być wydatkowane na:
|
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o funduszu socjalnym środki ZFŚS mogą być wykorzystywane jedynie na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych, w którym to pojęciu mieszczą się także ośrodki wczasowe. Oznacza to, że środków tych nie można przeznaczyć na zakup lub budowę nowych obiektów – poza wyjątkiem określonym w art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy. Przywołany przepis pozwala na odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych (zakup lub budowę) z przychodów powstałych z tytułu sprzedaży, dzierżawy i likwidacji środków trwałych służących działalności socjalnej. |
„Środki ZFŚS mogą być wydatkowane na:
|
„Środki ZFŚS mogą być wydatkowane na:
|
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o funduszu socjalnym środki ZFŚS mogą być przeznaczone tylko na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz uprawionych, dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz na tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego. Środki te nie mogą więc być przeznaczane na pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem ZFŚS. Tego rodzaju koszty obciążają środki obrotowe danego pracodawcy. |
Zapis taki, jako niezgodny z ustawą o funduszu socjalnym, powinien zostać usunięty z regulaminu. |
Błędy w ustalaniu dochodu |
||
„Wysokość dofinansowania ze środków ZFŚS uzależniona jest od przychodu osoby uprawnionej”. |
Przy ustalaniu sytuacji socjalnej uprawnionego powinny być brane pod uwagę dochody wszystkich członków rodziny pozostających z nim w wspólnym gospodarstwie domowym, a nie tylko samego uprawnionego. |
„Wysokość dofinansowania ze środków ZFŚS uzależniona jest od przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na członka rodziny uprawionego, który oceniany będzie na podstawie oświadczenia złożonego na druku stanowiącym załącznik nr 1 do regulaminu”. |
„Wysokość dopłat z ZFŚS uzależniona jest od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej uprawnionego” – bez określenia w oparciu, o jakie dokumenty zostanie oceniona ta sytuacja. |
Regulamin powinien szczegółowo określać rodzaje dokumentów, które przedkłada osoba zainteresowana daną dopłatą. Mogą to być wnioski o przyznanie dofinansowania, oświadczenia lub zaświadczenia pozwalające na ustalenie średniego dochodu w rodzinie itd. Opracowane przez pracodawcę wzory wymaganych dokumentów powinny stanowić załączniki do regulaminu oraz być dostępne dla zainteresowanych w formie papierowej w odpowiednim dziale pracodawcy. |
„1. Wysokość dopłat z ZFŚS uzależniona jest od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej uprawnionego. 2. Osoba zainteresowana otrzymaniem dofinansowania przedkłada pracodawcy wniosek zgodny z załącznikiem nr 1 do niniejszego regulaminu oraz oświadczenie według wzoru stanowiącego załącznik nr 2. Wszystkie druki, których wypełnienie i dostarczenie wymagane jest do otrzymania dofinansowania z ZFŚS dostępne są w formie papierowej w Komórce ds. Pracowniczych”. |