Wchodzą w życie przepisy o e-doręczeniach

05.10.2021AKTUALNE

Z dniem 5 października br. wchodzą w życie przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Umożliwią one stosowanie tzw. e-doręczeń zarówno w instytucjach publicznych, jak i w kontaktach obywateli z tymi instytucjami, a także w obrocie gospodarczym. Pierwotnie regulacje tej ustawy miały zacząć obowiązywać z początkiem lipca, jednak trwająca pandemia COVID-19 pokrzyżowała te plany.

Jak tłumaczą autorzy nowych rozwiązań, obecnie podstawową formą wymiany korespondencji z podmiotami publicznymi jest tradycyjny sposób komunikacji, oparty o papierową przesyłkę poleconą lub osobistą wizytę w punkcie obsługi klienta. Poszczególne urzędy nadal muszą drukować i przesyłać korespondencję pocztą tradycyjną. Jest to postrzegane przez obywateli i przedsiębiorców jako uciążliwe. Wiąże się bowiem bardzo często z czasochłonnymi wizytami w urzędzie pocztowym. Z drugiej strony przygotowywanie korespondencji papierowej przez podmioty publiczne oznacza konieczność ponoszenia dużych nakładów pracy oraz nakładów finansowych. Z kolei doręczenie przy pomocy skrzynek ePUAP jest skuteczne tylko w komunikacji z podmiotami publicznymi i tylko w ramach spraw wszczętych elektronicznie lub dla których została wyrażona zgoda na doręczanie elektroniczne. Problemem jest też wykluczenie cyfrowe znacznej części społeczeństwa.

Ustawa o doręczeniach elektronicznych

Wskazane wcześniej problemy w dużym stopniu ma rozwiązać ustawa z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. Wprowadza ona doręczenia elektroniczne jako podstawową formę wymiany pism przez organy administracji publicznej oraz między niepublicznymi uczestnikami obrotu gospodarczego (w ramach usługi tzw. rejestrowanego doręczenia elektronicznego). W ten sposób ma być również możliwa korespondencja między obywatelami a administracją publiczną (każdy taki podmiot zasadniczo będzie miał jeden adres wykorzystywany do e-doręczeń). E-doręczenia mają wywoływać taki sam skutek jak odebranie tradycyjnego papierowego listu poleconego za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Docelowo ten rodzaj korespondencji elektronicznej ma być stosowany w większości postępowań administracyjnych i  sądowych.

Zasadą będzie zarówno nadawanie, jak i odbieranie korespondencji w postaci elektronicznej. Jednakże ustawodawca pomyślał również o obywatelach niekorzystających z technologii cyfrowych. Dla takich osób ma być dostępna tzw. publiczna usługa hybrydowa. Będzie ona polegała na tym, że korespondencja nadana drogą elektroniczną zostanie przetworzona do postaci papierowej (zgodnie z określonymi w przepisach wymogami) i już jako wydruk doręczona przez listonosza adresatowi.

Słowa kluczowe:
e-doręczenia

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo