Narzędzia:
Burmistrz jako organ nadzorujący Ośrodek Pomocy Społecznej chciałby zmienić nazwę dotychczasowego stanowiska „Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej” na „Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej”. Czy wystarczy zmienić zapisy statutu jednostki OPS (podjętego uchwałą Rady Miejskiej), w którego występuje zapis, że OPS kieruje Kierownik Ośrodka i zawrzeć porozumienie zmieniające warunki pracy i płacy z pracownikiem w zakresie zmiany nazwy stanowiska?
Pani dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej przebywa na zwolnieniu lekarskim, po zwolnieniu wykorzystywała będzie urlop macierzyński a następnie rodzicielski. W czasie jej nieobecności obowiązki dyrektora pełnić będzie pracownica ośrodka zatrudniona obecnie na stanowisku starszego specjalisty pracy socjalnej (umowa na czas nieokreślony). Czy wójt/burmistrz powinien powierzyć jej pełnienie obowiązków dyrektora zarządzeniem czy może należy zawrzeć porozumienie o zatrudnieniu jej na stanowisku dyrektora OPS na okres nieobecności pracownicy. Dodam, że wykonywała będzie jednocześnie swoje dotychczasowe obowiązki.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, jako jednostka organizacyjna zatrudniająca pracowników, jest pracodawcą w rozumieniu art. 3 kp również dla kierownika tego ośrodka, choćby jego zatrudnienie i zwalnianie należało do zarządu gminy, a prawo wydawania poleceń dotyczących pracy przysługiwało burmistrzowi (wójtowi). Tak wynika z wyroku SN z 20 października 1998 r. (sygn. akt: I PKN 390/98). Rozporządzenia MPiPS w sprawie zakresu i sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika określa natomiast, że pracodawca zakłada i prowadzi dla każdego pracownika akta osobowe. Kto w tej sytuacji powinien prowadzić akta osobowe kierownika OPS oraz innych kierowników jednostek organizacyjnych: gmina czy jednostka organizacyjna – jako pracodawca kierownika danej jednostki?
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej opłaca składki za pracowników i za podopiecznych - oddzielne zestawy dokumentów. Przy dokonywaniu przelewów należy wpisać numer deklaracji - za pracowników najczęściej jest to 01 zaś za podopiecznych 51. Jakie są konsekwencje w przypadku złego wpisania numeru deklaracji? Czy pomimo, że składki opłaciło się w terminie ale np. przez pośpiech lub nieuwagę mylnie wpisano numer deklaracji można mieć zaległość względem ZUS i tym samym być narażonym na odsetki?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas