Narzędzia:
Zgodnie z art. 943 § 2 Kodeksu pracy mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. Natomiast art. 943 § 1 Kodeksu pracy zobowiązuje pracodawcę do przeciwdziałania mobbingowi.
Zatrudniany przez nas pracownik wszedł w spór z kierownikiem sekcji. Konflikt trwa już dwa miesiące. Pracownik twierdzi, że jest traktowany inaczej (gorzej) niż pozostali pracownicy – m.in. nie jest wyróżniany i uwzględniany przy powyższe wynagrodzeń. Od dwóch tygodni kierownik porozumiewa się z pracownikiem tylko drogą elektroniczną – w ten sposób przekazuje mu zadania. Pracownik zgłosił tą sprawę pracodawcy, który przeprowadził z obydwoma pracownikami rozmowę, ale bez rezultatu. Stosunki między kierownikiem a pracownikiem są co raz gorsze. Pracodawca postanowił więc powołać komisję interpersonalną składająca się z 4 pracowników, którzy nie maja żadnych związków „zażyłości” ze skłóconymi osobami. W skład komisji wchodzi przedstawiciel związków zawodowych, którego członkiem jest pracownik, skłócony z kierownikiem. Proszę o odpowiedz, czy powołanie takiej komisji jest zgodne z prawem. Pracownik nosi się z zamiarem skierowania sprawy do sądu pracy o stosowanie mobbingu wobec jego osoby.
Z mobbingiem jest jak z większością negatywnych zjawisk – lepiej zadbać, aby nigdy nie pojawił się w miejscu pracy, niż potem walczyć z jego skutkami. Obowiązek ten (przeciwdziałania mobbingowi) spoczywa na pracodawcy.
Czy utworzenie w zakładzie pracy komisji antymobbingowej jest obowiązkowe? Kto powinien być członkiem takiej komisji? W naszym zakładzie działają organizacje związkowe. W jaki sposób tworzy się komisję antymobbingową?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas