Narzędzia:
Czy na stanowisko skarbnika gminy, pełniącego jednocześnie funkcję kierownika referatu finansów, można zatrudnić osobę ze średnim wykształceniem? Artykuł 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z o pracownikach samorządowych stanowi, iż skarbnik gminy zatrudniony jest na podstawie powołania, natomiast art. 6 ust. 4 zastrzega dla pracowników samorządowych na kierowniczym stanowisku urzędniczym zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wymóg posiadania wyższego wykształcenia. Czy w zaistniałej sytuacji do skarbnika należy stosować kryterium wyższego wykształcenia pomimo, że zatrudniony jest na podstawie powołania, a przepisy rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych przy wymaganiach kwalifikacyjnych dla skarbników gmin odsyłają do ustawy o finansach publicznych, gdzie art. 54 ust.2 pkt 5 lit. b mówi, że głównym księgowym może być osoba, która ukończyła średnią, policealną lub pomaturalną szkołę ekonomiczną i posiada co najmniej 6-letnią praktykę w księgowości? Czy w obecnym stanie prawnym orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. II OSK 887/08) mówiące, że skarbnikiem gminy musi być osoba z wyższym wykształceniem jest aktualne?
Proszę o potwierdzenie, czy nauczyciel który ukończył w 1971 r. Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną na wydziale wokalnym w zakresie specjalizacji śpiewu solowego, uzyskując tytuł mgr sztuki, posiada kwalifikacje do nauczania przedmiotu wiedza o kulturze?
Pracownik od 6 października do 31 grudnia 2008 r. był zatrudniony w wymiarze 1/2 etatu jako pracownik socjalny w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, a od 1 listopada 2008 r. do 31 grudnia 2008 r. został dodatkowo zatrudniony na okres próbny na stanowisku pracownika socjalnego, również na 1/2 etatu, w ośrodku pomocy społecznej. Z uwagi na to, że bardzo dobrze wypełniał swoje obowiązki, został ponownie zatrudniony na stanowisku pracownika socjalnego na umowę o pracę na czas określony od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r. Pracownik ten posiada wykształcenie magisterskie (2 lipca 2009 r. ukończył studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna, a wcześniej, 6 lipca 2007 r., uzyskał tytuł licencjata na kierunku pedagogika). Obecnie pracownik jest w trakcie studiów podyplomowych w ramach projektu prowadzonego przez Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich w Warszawie, na kierunku organizacja pomocy społecznej. Czy pracownik ten, zgodnie z art. 116 ustawy o pomocy społecznej, może wykonywać zawód pracownika socjalnego? Co zrobić w sytuacji, gdy pomimo ogłaszanych konkursów żaden z kandydatów nie spełnia wymogów określonych w rozporządzeniu MPiPS z 25 stycznia 2008 r. w sprawie specjalności przygotowującej do zawodu pracownika socjalnego realizowanej w szkołach wyższych, natomiast posiada wykształcenie określone w art. 116 ustawy o pomocy społecznej?
Zgodnie z art. 39 ustawy o pracownikach samorządowych pracodawca ustala w regulaminie wynagradzania wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych. Jednocześnie rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych określa minimalne wymagania kwalifikacyjne pracowników. Czy w świetle powyższych przepisów w regulaminie wynagradzania pracodawca ma prawo podwyższyć poziom wykształcenia przy jednoczesnym obniżeniu wymaganego stażu pracy, np. dla stanowiska referenta wskazać: poziom wykształcenia - wyższy i co najmniej 1-roczny staż pracy lub wykształcenie średnie i co najmniej 2-letni staż pracy? Czy taki zapis w regulaminie jest prawidłowy?
Czy do stażu pracy pracownika samorządowego wymaganego do podjęcia pracy na danym stanowisku, oprócz okresów zatrudnienia, zalicza się inne okresy tj.: pracy w gospodarstwie rolnym w charakterze domownika a później właściciela gospodarstwa?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas