Każda osoba, która prowadzi działalność gospodarczą, musi załatwiać wiele spraw przed różnymi instytucjami, w tym przed ZUS. Najczęściej przedsiębiorcy zlecają te zadania zatrudnionym pracownikom lub biurom rachunkowym, jednocześnie wypełniają stosowne pełnomocnictwa. Jak złożyć odpowiednie pełnomocnictwo do ZUS, nie wychodząc z domu? Jakie są najczęstsze problemy przy wypełnianiu pełnomocnictwa na formularzu ZUS PEL?
Formularz ZUS PEL jest to pełnomocnictwo do wykonywania czynności prawnych w relacjach z ZUS. Może go złożyć zarówno osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, jak i spółka, jeśli chcą upoważnić konkretną osobę do reprezentowania ich interesów przed organem rentowym.
W przypadku spółek, które mają wieloosobowe przedstawicielstwo, konieczne będzie złożenie dodatkowo formularza ZUS PEL-Z, w którym muszą się podpisać wszystkie osoby udzielające pełnomocnictwa oraz podać swoje dane.
Udzielenie pełnomocnictwa na formularzu ZUS PEL nie będzie skuteczne w przypadku reprezentowania płatnika składek w trakcie kontroli ZUS. Wówczas należy złożyć osobne pełnomocnictwo na formularzu ZUS PEL-K.
W celu odwołania pełnomocnictwa udzielonego na czas nieokreślony należy do organu rentowego złożyć formularz ZUS PEL-O.
Warto dodać również, że pełnomocnikiem może być jedynie pełnoletnia osoba fizyczna, posiadająca zdolność do czynności prawnych. Osobą upoważniającą, czyli mocodawcą, może być zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prawna, która działa przez ustawowych lub statutowych przedstawicieli.
Aby osoba upoważniona mogła w pełnym zakresie korzystać z udzielonego jej pełnomocnictwa, powinna posiadać aktywne konto na PUE ZUS. Pozwoli jej to w imieniu mocodawcy składać wnioski do ZUS i otrzymywać na nie odpowiedzi