Tegoroczne nowelizacje w Kodeksie pracy mają na celu ułatwienie pracownikom równoważenia obowiązków zawodowych i rodzinnych. W ramach tych zmian m.in. pracownicy otrzymują dodatkowe tygodnie urlopu rodzicielskiego, a pracodawcy stoją przed wyzwaniem wdrożenia pracy zdalnej, nawet gdy niekoniecznie są tym zainteresowani (są bowiem grupy pracowników, w tym pracownice będące w ciąży lub wychowujące małe dzieci, których wniosek o wykonywanie pracy w tej formie jest z zasady dla pracodawcy wiążący).
Przedłużenie czasu trwania urlopu rodzicielskiego, zachęcanie do korzystania z urlopu ojcowskiego czy zwiększenie kwoty zasiłku macierzyńskiego ewidentnie pokazują, że zmiany, jakie w 2023 roku zostały wprowadzone do Kodeksu pracy, podyktowane są polityką prorodzinną i chęcią zaktywizowania również mężczyzn do opieki nad dziećmi.
Nie sposób nie zauważyć, że do pewnych zmian zmuszeni zostaliśmy przez pandemię COVID-19. Chodzi o uregulowanie rozwiązań, które wówczas zaczęły być powszechnie stosowane, jednak do tej pory ich unormowanie było wyjątkowo skąpe i lakoniczne. Mowa tutaj przede wszystkim o pracy zdalnej.
Analizy wskazują, że znaczna część osób, które podczas pandemii przeszły na pracę zdalną, wyraża chęć kontynuowania tej formy zatrudnienia na stałe lub w modelu hybrydowym. Również pracodawcy dostrzegają korzyści płynące z takiego rozwiązania. W odpowiedzi na te tendencje wprowadzono wreszcie do Kodeksu pracy nowe regulacje prawne dotyczące pracy zdalnej. Pytanie tylko, czy aby ustawodawca dostosował je do potrzeb dzisiejszego rynku pracy i czy nadal jest miejsce na kontynuowanie praktyk, które sprawdzały się w pandemii? Ważne jest by zadać sobie pytanie czy jesteś gotowy na te zmiany? Czy Twoja firma skutecznie dostosowała się do nowych regulacji?
Ważną zmianą, jaką przyniósł 2023 rok a na którą czekali przede wszystkim pracodawcy, jest możliwość kontroli trzeźwości. Wreszcie pracodawca ma podstawę prawną zarówno do kontroli jak i do niedopuszczenia pracownika do pracy, gdy kontrola wykaże co najmniej stan po spożyciu alkoholu. To ważny krok w kierunku bezpiecznego i zdrowego środowiska pracy, ale czy wiesz, jak prawidłowo wdrożyć te przepisy?
W Kancelarii Staniek & Partners pomagamy zrozumieć te zmiany i skutecznie je wdrożyć. Zajmujemy się nie tylko kompleksowym doradztwem, ale również praktycznymi rozwiązaniami, które pomogły wielu naszym klientom dostosować biznes do znowelizowanych przepisów.
Pomagamy - między innymi - zintegrować praktyki pracy zdalnej, zapewniając jednocześnie zgodność z nowymi przepisami, co zaowocowało zwiększoną wydajnością i satysfakcją pracowników. Rozumiemy wyzwania, jakie stoją przed przedsiębiorcami i pracownikami. Organizujemy także szkolenia w Akademii Podatków i Prawa. Kursy prowadzone przez ekspertów dostarczą najnowszej wiedzy i umiejętności potrzebnych do skutecznego zarządzania zmianami w prawie pracy i nie tylko. Po więcej informacji zapraszamy na www.staniekandpartners.pl lub do kontaktu pod adresem [email protected], ewentualnie także poprzez formularz kontaktowy.
Artykuł sponsorowany