Udzielanie zwolnienia od pracy z tytułu siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych (stanowisko Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 30 stycznia 2024 r.)

14.02.2024AKTUALNE

Udzielanie zwolnienia od pracy z tytułu siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych (stanowisko Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 30 stycznia 2024 r.)

Wniosek z tytułu siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych to jeden z najbardziej popularnych zwolnień z którego korzystają pracownicy po wejściu w życie nowelizacji Kodeksu pracy z 2023 roku. W związku z jego popularnością to nowe zwolnienie przysparza wiele problemów związanych z interpretacją nowych przepisów. Poniżej przedstawiamy nowe stanowisko resortu pracy w sprawie udzielania zwolnienia z tytułu siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych.

Z artykułu dowiesz się:
  • Czy we wniosku z tytułu siły wyższejw pilnych sprawach rodzinnych trzeba podać szczegółowe informacje dotyczące np. wypadku członka rodziny?
  • Czy pracodawca może odmówić udzielenia pracownikowi zwolnienia na poniedziałek, jeżeli wniosek składa w czwartek na piątek i poniedziałek?
  • Czy pracownik może skorzystać ze zwolnienia z tytułu siły wyższej z powodu śmierci i pogrzebu np. kuzyna?
  • Czy jeśli pracodawca odmówi uwzględnienia wniosku w takim przypadku – to czy wówczas pracownik może złożyć wniosek z powodu np. choroby żony kuzyna, która miała zapaść w wyniku stresu spowodowanego zgonem jej męża?

Obejrzyj też:

Przeczytaj też:

Skorzystaj z wniosku:

Informacje podawane we wniosku z tytułu siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych

Zgodnie z art. 1481 Kodeksu pracy pracownikowi przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy, w wymiarze 2 dni albo 16 godzin, z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika.  W okresie tego zwolnienia od pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia w wysokości połowy wynagrodzenia.

Pracodawca zobowiązany jest udzielić ww. zwolnienia na wniosek zgłoszony przez pracownika najpóźniej w dniu korzystania z tego zwolnienia. O sposobie wykorzystania w danym roku kalendarzowym zwolnienia od pracy decyduje pracownik w pierwszym wniosku o udzielenie takiego zwolnienia złożonym w danym roku kalendarzowym. Zwolnienie od pracy udzielane w wymiarze godzinowym, dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego pracownika. Niepełną godzinę zwolnienia od pracy zaokrągla się w górę do pełnej godziny. W zakresie zwolnienia od pracy udzielanego w wymiarze godzinowym stosuje się odpowiednio do pracownika, dla którego dobowa norma czasu pracy, wynikająca z odrębnych przepisów, jest niższa niż 8 godzin.

Jak wynika z treści art. 1481 kp., pracownik ma prawo do zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika. Zatem, żeby pracownik mógł skorzystać z ww. zwolnienia od pracy musi spełnić łącznie wszystkie przesłanki. Należy także zwrócić uwagę, że przepis nie przyznaje prawa do zwolnienia we wszelkich przypadkach wystąpienia wypadku lub choroby, ale tylko wtedy, jeżeli występują one w kontekście rodzinnym oraz mają charakter pilny, a także powodują, że niezbędna jest natychmiastowa obecność pracownika, który w związku z tymi okolicznościami, nie może w danym czasie pozostawać w dyspozycji pracodawcy.

Na definicję spraw rodzinnych należy spojrzeć szeroko, bowiem nie można ustanowić zamkniętego katalogu spraw rodzinnych, do których miałby zastosowanie art. 1481 Kodeksu pracy. Sprawy rodzinne dotyczą życia prywatnego pracownika oraz całokształtu sytuacji, w której się znajduje. W związku z powyższym, warto podkreślić, że sprawa rodzinna, o której mowa wyżej, zawsze musi być pilna i spowodowana chorobą lub wypadkiem, która wymaga natychmiastowej i niezbędnej obecności pracownika.

Artykuł 1481 § kp. został wprowadzony do przepisów prawa pracy w celu wdrożenia art. 7 dyrektywy PE i Rady (UE) 2019/1158 z 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów. Dyrektywa nie pozwala na bardziej precyzyjne określenie zakresu przypadków, w których omawiane zwolnienie powinno być udzielone. Należy jednak mieć na uwadze, że celem dyrektywy jest zapewnienie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów, którym daje instrumenty pozwalające na lepsze godzenie pracy zawodowej z obowiązkami opiekuńczymi oraz umożliwienie pracownikowi zareagowania w nadzwyczajnych okolicznościach na nagłą sytuację kryzysową poprzez skorzystanie z możliwości zwolnienia od pracy.

Przepis art. 1481 kp. nie zawiera wymogu przedstawienia szczegółowych informacji na temat wypadku/zdarzenia, które uzasadniają skorzystanie z tego zwolnienia. Należy jednak pamiętać, że obowiązkiem pracownika jest poinformowanie pracodawcy o przyczynie i przewidywanym okresie nieobecności w pracy. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1632).

Uwaga

Równocześnie także należy wziąć pod uwagę zasadę minimalizacji danych wyrażoną w art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016 /679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE. L Nr 119, str. 1).

Biorąc pod uwagę ww. przepis, pracodawca może przetwarzać tylko informacje zawierające dane niezbędne, adekwatne i zgodne z celem przetwarzania. W tym przypadku będą to informacje niezbędne pracodawcy w celu udzielenia pracownikowi zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika. Należy pamiętać, że zgodnie z art. 9 RODO dane o zdrowiu należą do szczególnej kategorii danych, których przetwarzanie jest dopuszczalne jedynie w wyjątkowych przypadkach.

Odmowa udzielenia zwolnienie z tytułu siły wyższej

Odnosząc się do terminu złożenia wniosku o zwolnienie od pracy pragnę zauważyć, że ze względu na użyte w art. 1481 § 3 kp. sformułowanie „ wniosek zgłoszony najpóźniej w dniu korzystania z tego zwolnienia” oraz mając na uwadze to, że mamy do czynienia z siłą wyższą i potrzebą natychmiastowej obecności pracownika w pilnych sprawach rodzinnych, w opinii resortu rodziny, nie jest wykluczona  możliwość  złożenia przez pracownika ww. wniosku  dzień przed terminem omawianego zwolnienia na piątek i poniedziałek (przypadający bezpośrednio po weekendzie), o ile spełnia on wszystkie przedstawione wyżej przesłanki,
a mianowicie:

  • powodem zwolnienia jest działanie siły wyższej,
  • siła wyższa dotyczy pilnych spraw rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem,
  • niezbędna jest natychmiastowa obecność pracownika.

Należy zauważyć, że w myśl art. 281 pkt 5 kp. kto, będąc pracodawcą lub działając w jego imieniu narusza przepisy o czasie pracy lub przepisy o uprawnieniach pracowników związanych z rodzicielstwem, podlega karze grzywny od 1.000 zł do 30.000 zł.  Naruszeniem regulacji z art. 1481 kp. będzie nieudzielenie pracownikowi dni albo godzin zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej. Jednakże nie dotyczy to wniosków bezzasadnych, nie mieszczących się w zakresie przedmiotowym art. 1481 kp., które np. były planowane, można było je przewidzieć.

Zwolnienie z tytułu siły wyższej z powodu śmierci i pogrzebu kuzyna

Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia oraz to, że przepis art. 1481 kp. nie wskazuje co powinien zawierać w swojej treści wniosek o udzielenie zwolnienia, zdaniem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nie jest wykluczona możliwość skorzystania z ww. zwolnienia, np. z powodu zdarzenia opisanego w treści zapytania.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie jest uprawnione do ustalania i wydawania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa oraz dokonywania rozstrzygnięć w konkretnych stanach faktycznych powstałych na gruncie stosowania przepisów prawa. W związku z tym, przedstawiane przez resort rodziny poglądy prawne nie są wiążące dla stron stosunku pracy, sądów i inspektorów pracy.

Stanowisko Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 30 stycznia 2024 r.

Sprawdź inne artykuły w kategorii Kadry

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo