Narzędzia:
Z dniem 1 stycznia 2010 r. pracodawca chce zrezygnować z tworzenia ZFŚS. Wiem, że ustawa o ZFŚS daje taką możliwość, jednak moja wątpliwość dotyczy zapisu w naszym zakładowym regulaminie wynagradzania, w którym nie ma zapisu o świadczeniach z tego funduszu. Mamy odrębny regulamin korzystania ze świadczeń zakładowego funduszu socjalnego. Czy pracodawca powinien udokumentować powód rezygnacji z tworzenia funduszu? Czy wystarczy tylko, że przedstawiciel załogi wyrazi na to zgodę (nie działają związki zawodowe)? Czy wszystkim pracownikom należy doręczyć wypowiedzenie zmieniające do umowy o pracę o rezygnacji z tworzenia funduszu, czy wystarczy informacja na tablicy ogłoszeń (w umowach o pracę brak zapisów w tej kwestii)? Czy w regulaminie wynagradzania powinien się znaleźć zapis w formie aneksu o rezygnacji z tworzenia funduszu?
Pracodawcy często wypłacają pracownikom różnego rodzaju ekwiwalenty. Prawo do nich wynika zarówno z ogólnie obowiązujących przepisów, jak i uregulowań zakładowych. Zasady ich oskładkowania często budzą poważne wątpliwości.
Pracownicy otrzymują wynagrodzenie płatne z dołu, termin wypłaty ustalony jest na 25. dzień każdego miesiąca. Czy można wypłacić pracownikom wynagrodzenie w terminie wcześniejszym?
Pracownik (zatrudniony w przedszkolu) został zwolniony 30 czerwca 2009 r. (wypowiedzenie wręczono 23 marca 2009 r.), a 15 września 2009 r. nabyłby prawo do nagrody jubileuszowej. Dnia 22 marca 2009 r. został wydany przez pracodawcę regulamin stanowiący, że pracownicy, którzy nabywają w tym roku prawo do nagrody tę nagrodę otrzymają. Czy w opisanym przypadku pracownikowi należy wypłacić nagrodę jubileuszową?
Pracuję w firmie prywatnej, która zatrudnia 80 osób. W ostatnim okresie czasu powstały nowe stanowiska pracy oraz dokonaliśmy aneksami do umów zmiany nazw już istniejących stanowisk. Moje pytanie jest takie, czy w związku z powyższym muszę uzupełnić w regulaminie wynagradzania tabelę wynagrodzeń stawek zasadniczych o nowo utworzone stanowiska, jeżeli tak, czy musi to być wynagrodzenie od… do…, czy może nie muszę pisać górnej granicy?
Jesteśmy jednostką organizacyjną gminy funkcjonującą w formie jednostki budżetowej. Obowiązuje nas rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, które weszło w życie 1 kwietnia 2009 r. Do tej pory nie mieliśmy podwyżek, a były one zaplanowane. Zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych i rozporządzeniem musimy wprowadzić regulamin wynagradzania i taki też zacznie obowiązywać 1 lipca 2009 r. W regulaminie wynagradzania usunięto premię miesięczną, która była liczona procentowo od wynagrodzenia zasadniczego. Jak teraz naliczyć podwyżki od kwietnia? Czy prawidłowo będzie od lipca 2009 r., bo już nie będzie tej premii? Podwyższyć coś czego nie będzie od lipca? Premia ma być wliczana do zasadniczego tak, aby pracownik nie stracił. Czy wprowadzając te zmiany wystarczy zwykły angaż z nowymi warunkami, czy porozumienie zmieniające?
Czy kierownik ośrodka pomocy społecznej w regulaminie wynagradzania, o którym mowa w ustawie z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, ustala wynagrodzenie także dla siebie, czy tylko dla pozostałych pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, a wynagrodzenie dla kierownika ustala burmistrz? Czy w regulaminie wynagradzania można dodać stanowisko, którego nie ma w rozporządzeniu rady ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, a jest potrzebne w celu wykonywania zadań ośrodka, np. koordynator projektu? Czy kwoty dodatków takich jak: służbowy, stażowy, funkcyjny czy dodatek dla pracownika socjalnego przyznawany na mocy art. 121 ust. 3a ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej podlegają proporcjonalnemu zmniejszeniu z powodu przebywania pracownika na zwolnieniu lekarskim?
Czy pracownikowi samorządowemu można przyznać dodatek specjalny w związku z okresowym zwiększeniem obowiązków w kwocie od 20% do 40% wynagrodzenia zasadniczego, podając jako podstawę prawną § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. oraz art. 36 ust. 5 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych? Czy § 6 rozporządzenia ma zastosowanie tylko do art. 36 ust. 3 ww. ustawy?
Artykuł 36 ust. 6 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi, że pracownikowi samorządowemu można przyznać nagrodę. Warunki przyznawania nagród dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę można określić w regulaminie wynagradzania. Czy dla pracowników zatrudnionych na podstawie powołania nie powinny być ustalone zasady przyznawania nagrody? A jeżeli tak, to w jakiej formie i przez kogo? Regulamin wynagradzania wprowadzony przez pracodawcę dotyczy tylko pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.
Z dniem 1 kwietnia 2009 r. straciło moc rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego. W naszej jednostce nie opracowano nowego regulaminu wynagradzania. Co w tej sytuacji jest podstawą wynagradzania dla pracowników zatrudnianych po 1 kwietnia 2009 r.?
Kiedy pracodawca ma obowiązek stworzenia regulaminu wynagradzania, a zwłaszcza od jakiej ilości pracowników bądź etatów w firmie? Jak rozumiem, jeśli w firmie obowiązuje układ zbiorowy pracy, to już nie trzeba wydawać regulaminu wynagradzania?
Czy jeśli zmienimy regulamin wynagradzania, to od razu możemy zacząć go stosować? Jeśli na przykład na mocy nowego regulaminu niektórzy pracownicy mają prawo do większej a inni do mniejszej stawki zasadniczej, niż obowiązująca ich w poprzednim regulaminie wynagradzania, to od kiedy można przejść na nowe warunki?
Muszę dokonać kilku zmian w zasadach wynagradzania. Czy muszę zmienić regulamin wynagradzania? Jak to zrobić prawidłowo? Czy dać pracownikom wypowiedzenia zmieniające umowy o pracę? Proszę o podanie przykładowego aneksu regulaminu, wypowiedzenia i porozumienia.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas