Narzędzia:
Czy są przepisy ogólne, które nakazywałyby pracodawcy wypłatę dodatku stażowego? Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy do tej pory zatrudniał poniżej 20 pracowników. Z dniem 1 września 2011 r. liczba pracowników wzrosła. Jest to ośrodek prywatny. Co jest podstawą do wypłaty wynagrodzenia nauczycielom i pozostałym pracownikom? Jakie składniki powinno to wynagrodzenie zawierać?
W 2007 r. do regulaminu wynagradzania został wprowadzony zapis o nagrodach jubileuszowych. Pierwsza nagroda przysługuje pracownikowi po 25 latach pracy i za każdy następny 5-letni okres pracy ulega zwiększeniu o x%. Do stażu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej zalicza się okresy pracy w naszej firmie oraz okresy pracy w innych firmach - jeżeli zatrudnienie w naszej firmie nastąpiło na zasadzie porozumienia między zakładami. Pan Jan został przyjęty do pracy 1 grudnia 2004 r. Wcześniej pracował w kilku firmach. Między poszczególnymi zatrudnieniami nie było żadnej przerwy. I tak: » firma A - lata 1971-1992, tj. staż 20 lat i 8 miesięcy - umowa rozwiązana na mocy porozumienia stron (w świadectwie pracy nie podano, że stronami są zakłady pracy), » firma B - lata 1992-1998, tj. staż 6 lat i 2 miesiące - rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem art. 30 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy, » firma C - od 1998 r. do 30 listopada 2004 r., tj. staż 6 lat i 6 miesięcy - wg świadectwa pracy: „rozwiązanie za porozumieniem stron na wniosek pracownika art. 30 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy”. W aktach pracownika znajduje się nasze pismo skierowane do firmy C z prośbą o przekazanie pracownika. Łączny staż pracy pana Jana to 40 lat. Czy pan Jan ma prawo domagać się od nas nagrody jubileuszowej za 40 lat pracy, czy też okresem pracy zaliczanym do okresu uprawniającego do nagrody jubileuszowej jest tylko okres pracy w firmie C?
W jakiej wysokości możemy wypłacić pracownikowi delegowanemu na kilka miesięcy do pracy we Francji dodatek za rozłąkę, aby nie było trzeba płacić od niego podatku dochodowego? Czy w ogóle możemy skorzystać z tego zwolnienia (na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), jeśli powyższy przepis nie wymienia regulaminu wynagradzania? Pracodawcą jest spółka prywatna i nie posiada układu zbiorowego, lecz właśnie regulamin wynagradzania. W którym kraju będą odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne: w Polsce czy we Francji? Czy są inne składniki płacowe, które musimy wypłacić pracownikowi w związku z tym wyjazdem?
Sąd Najwyższy wydał ostatnio wyrok korzystny dla pracodawców, którzy dokonują zmiany regulaminu wynagrodzenia lub pracy. „Osłabia” on ochronę pracowników korzystających z obniżonego wymiaru etatu zamiast urlopu wychowawczego!
Proszę o pomoc w interpretacji zapisu w naszym zakładowym układzie pracy dotyczącego wypłaty nagrody jubileuszowej. Zgodnie z nim: „pracownikom przysługują nagrody jubileuszowe po osiągnięciu okresu zatrudnienia wymienionego niżej - w tym co najmniej 5 lat w zakładzie pracy i w wysokości określonej poniżej: » po 20 latach pracy 200% wynagrodzenia, » po 25 latach pracy 250% wynagrodzenia itd.”. Pracownik w styczniu 2011 r. osiągnął 25-letni staż pracy. Wymagany 5-letni okres zatrudnienia w naszym zakładzie spełni w maju 2011 r. Czy po spełnieniu drugiego warunku należy wypłacić pracownikowi nagrodę jubileuszową? Czy nie należy wypłacać nagrody jubileuszowej, ponieważ w styczniu 2011 r. pracownik jednocześnie nie spełnił obu warunków? Nadmieniam, że zgodnie z wcześniejszymi zapisami uzp pracownik nabywał prawo do nagrody nawet na drugi dzień po zatrudnieniu w naszym zakładzie, jeśli spełniał warunki. Wprowadzenie powyższego zapisu miało na celu ograniczenie kosztów.
Na podstawie art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może zostać przyznany dodatek specjalny. Czy przyznanie takiego dodatku na cały rok jest okresowym zwiększeniem obowiązków? Jaki okres należy rozumieć pod pojęciem okresowe zwiększenia obowiązków - czy może to być cały rok czy krócej? Nadmieniam, że chodzi o pracownika wykonującego zadania w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki.
W Ministerstwie Gospodarki trwają prace nad projektem założeń do projektu ustawy o redukcji obowiązków informacyjnych oraz o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Zmianie mają ulec m.in. terminy przedawnienia należności wobec ZUS, obowiązki związane z przekazywaniem pracownikom comiesięcznych informacji ZUS RMUA oraz termin na wykorzystanie zaległych urlopów wypoczynkowych. Sprawdź, jakie pomysły na redukcję obowiązków i ograniczenie barier administracyjnych ma resort gospodarki!
Jesteśmy jednostką budżetową. Na podstawie art. 39 ust. 1 i ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych został ustalony regulamin wynagradzania. W treści regulaminu zamieściliśmy zapis „wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych - według zasad określonych w Kodeksie pracy”. Czy w świetle takiego zapisu pracownikom samorządowym za pracę w godzinach nadliczbowych, za którą nie mieli udzielonego czasu wolnego, należy się wynagrodzenie z dodatkiem czy bez dodatku, o którym mowa w Kodeksie pracy?
Proszę o wyjaśnienie, jakim pracownikom samorządowym (zatrudnionym na umowę o pracę) może być przyznane wynagrodzenie prowizyjne na podstawie § 5 rozporządzenia .Rady Ministrów z 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Czy dotyczy to pracowników, którzy: przygotowują i wysyłają wezwania do zapłaty, przygotowują pozwy do sądu o zapłatę należności, następnie przygotowują wnioski do komornika - jednym słowem wykonują wszystkie czynności mające na celu egzekucję zaległości (w naszym przypadku są to zaległości za czynsze i media)?
W zakładzie pracy 1 maja 2010 r. wszedł w życie nowy regulamin wynagradzania, w którym wprowadzony został zapis o dodatku brygadzistowskim. W związku z tym, że pracownikom zmieniły się także stawki wynagrodzenia podstawowego, a zapis o dodatku brygadzistowskim zamieszczony był w umowach o pracę, pracownicy otrzymali 31 kwietnia 2010 r. wypowiedzenia zmieniające, w których uwzględniona została m.in. zmiana sposobu obliczania dodatku brygadzistowskiego. Od kiedy pracodawca powinien naliczać dodatek wg nowych zasad? Pracownicy twierdzą, że nowe zasady powinny wejść w życie dopiero po upływie okresu wypowiedzenia - czy mają rację?
Czy należy się nagroda jubileuszowa dla palaczy zatrudnionych na sezon grzewczy?
Zgodnie z art. 39 ustawy o pracownikach samorządowych pracodawca ustala w regulaminie wynagradzania wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych. Jednocześnie rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych określa minimalne wymagania kwalifikacyjne pracowników. Czy w świetle powyższych przepisów w regulaminie wynagradzania pracodawca ma prawo podwyższyć poziom wykształcenia przy jednoczesnym obniżeniu wymaganego stażu pracy, np. dla stanowiska referenta wskazać: poziom wykształcenia - wyższy i co najmniej 1-roczny staż pracy lub wykształcenie średnie i co najmniej 2-letni staż pracy? Czy taki zapis w regulaminie jest prawidłowy?
Pracownik świadczy pracę w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym, od poniedziałku do piątku po 8 godzin na dobę. Dniem wolnym od pracy jest sobota. Pracownik wynagradzany jest stawką godzinową 10 zł brutto. Przysługuje mu miesięczny dodatek stażowy w wysokości 5% z minimalnego wynagrodzenia za pracę. Przysługuje mu również premia, np. 25% od stawki zasadniczej za prawidłowo i terminowo wykonane zadania produkcyjne. W regulaminie wynagradzania jest zapis, że premia przysługuje za czas faktycznie przepracowany, z pominięciem czasu przepracowanego w godzinach nadliczbowych. Pracownik przepracował w kwietniu 2010 r. 168 godzin nominalnych oraz w poniedziałek 26 kwietnia przepracował 12 zamiast 8 godzin (nie była to praca w porze nocnej) - doszło do przekroczenia normy dobowej i pracownikowi należy się wynagrodzenie i dodatek 50% za 4 godziny pracy. Wynagrodzenie za kwiecień obliczyliśmy następująco: 168 godzin x 10 zł = 1.680 zł (płaca zasadnicza); 4 godziny x 10 zł = 40 zł (wynagrodzenie za nadgodziny); 4 godziny x 10 zł x 50% = 20 zł (dodatek za nadgodziny) plus premia za normalny czas pracy (25%), czyli 420 zł oraz dodatek stażowy 5% z 1.317 zł - 65,85 zł. Naszym zdaniem nie należy się premia od nadgodzin, bo jest to wyraźnie napisane w regulaminie, jak również dodatek stażowy, ponieważ istnieje wyraźny zapis w regulaminie, że jest to składnik w stałej kwocie niezależnej od godzin pracy. Czy powyższe obliczenia są prawidłowe?
W uchwale regulującej zasady wynagradzania nauczycieli szkoły samorządowej jest zapis o braku wynagrodzania za pracę w soboty i niedziele dla nauczycieli zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych. Jaka jest podstawa takiej decyzji - nie reguluje tego ani Karta Nauczyciela, ani rozporządzenie MEN?
Które przepisy regulują sposób naliczania i wypłaty wynagrodzeń pracowników spółki prawa handlowego (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), w której gmina (jednostka sektora finansów publicznych) posiada 100%? Jakie regulaminy i instrukcje wewnętrzne z zakresu wynagrodzeń winna opracować spółka (zatrudniamy ponad 50 osób)?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas