Unikanie konfliktów w miejscu pracy – czy to robić i jak to robić

Olga Mac
Olga Mac
16.04.2024AKTUALNE

Unikanie konfliktów w miejscu pracy – czy to robić i jak to robić

Miejsce pracy to środowisko, w którym ścierają się różnorodne osobowości, temperamenty i charaktery. Łatwo wtedy o nieporozumienia czy konflikty. Dodatkowo, jeśli weźmiemy również pod uwagę różne role i cele poszczególnych osób – możemy mieć do czynienia z mieszanką wybuchową. Unikanie konfliktów jest jednym ze sposobów nawigowania w takim środowisku pracy. Oznacza, że potrafimy zapobiegać powstawaniu sporów, wykrywać sygnały alarmowe, prowadzące do konfliktu oraz w razie pojawienia się pierwszych symptomów konfliktu – relatywnie szybko z niego wyjść.

Z artykułu dowiesz się:
  • Czy warto unikać konfliktów?
  • Jakie strategie mogą pomóc w unikaniu czy zapobieganiu konfliktom w miejscu pracy?
  • Kiedy unikanie konfliktów jest dobrym sposobem?

Przeczytaj też:

Oczywiście unikanie konfliktów nie jest jedyną strategią radzenia sobie z konfliktem. Należy podkreślić, że stawianie czoła konfliktom, wchodzenie w nie i przechodzenie przez nie do końca jest często po prostu konieczne. Uczestniczenie w konflikcie daje nam możliwość bycia asertywnym, obrony swoich praw czy racji. Można powiedzieć, że konflikt jest wtedy czymś, co jest potrzebne. Unikanie konfliktu za wszelką cenę może nie wyjść nam na dobre i w dłuższej perspektywie przyczynić się wręcz do pogorszenia naszej sytuacji.

Pamiętajmy jednak, że uczestniczenie w konflikcie wymaga od nas określenia celu oraz różnych umiejętności nawigowania przez ten konflikt. Tym zagadnieniem zajmiemy się jednak w kolejnym wpisie.

W tym artykule skupimy się na kilku kluczowych strategiach, które mogą pomóc w unikaniu czy zapobieganiu konfliktom w miejscu pracy, wtedy, gdy to zapobieganie uznamy za najlepszą opcję.

Unikanie będzie dobrym sposobem, gdy:

  • wyjście „obronną ręką” z konfliktu i tak nie przyniesie nam korzyści,
  • zaangażowanie się w konflikt przyniesie więcej strat niż zysków,
  • rozwiązanie konfliktu mimo formalnych korzyści przyniesie nam straty w relacjach,
  • nie mamy własnych zasobów emocjonalnych, aby w danej chwili angażować się w konflikt,
  • zapobieganie powstawaniu konfliktu jest po prostu łatwiejsze i wymaga mniej zasobów czy naszej energii.

Jak unikać konfliktu

Komunikacja

Komunikacja jest fundamentem każdej zdrowej relacji, również w kontekście pracy. Otwarta, klarowna i szczera komunikacja może przeciwdziałać wielu potencjalnym konfliktom. Wyrażania swoich opinii może prowadzić do konfliktów, jednak równie często inni ludzie po prostu mają okazję dowiedzieć się, że coś nam przeszkadza czy jest dla nas niewygodne. Otwarta komunikacja eliminuje nieporozumienia i pomaga rozwiązywać problemy na bieżąco, zanim wybuchną w pełnoprawne konflikty.

Rozwiązanie problemów

Zamiast ignorować czy ukrywać problemy, warto podejść do nich z otwartym umysłem i próbować znaleźć rozwiązania. Wspólne podejście do rozwiązywania problemów pozwala pracownikom poczuć się zaangażowanymi i wspierać w dążeniu do wspólnego celu. Na przykład, regularne spotkania zespołowe mogą być doskonałą okazją do dyskusji na temat ewentualnych problemów i wspólnego szukania rozwiązań.

Umiejętności interpersonalne

Umiejętności interpersonalne, takie jak empatia, aktywne słuchanie czy umiejętność budowania relacji, są kluczowe dla unikania konfliktów. Osoby, które potrafią zrozumieć punkt widzenia innych i wykazać się elastycznością w podejściu, potrafią postawić się w czyjejś sytuacji. Łatwiej wtedy o zrozumienie czy chęć współpracy. Osoby takie nie upierają się przy swoich racjach, potrafią również zauważyć rację innych. Wysoko rozwinięte umiejętności personalne sprawiają, że szukamy porozumienia, a gdy ono nie jest możliwe czasem po prostu odstępujemy od konfliktu w imię zachowania dobrych relacji.

Zarządzanie stresem

Stres może być jednym z głównych czynników wywołujących konflikty w miejscu pracy. Przepełniony tzw. „kontener ze stresem” sprawia, że stajemy się drażliwi, a każda mała rzecz nas irytuje. Zestresowany umysł nie jest w stanie myśleć racjonalnie, a każdy kolejny bodziec sprawia, że „wybuchamy”. Dlatego ważne jest, aby pracownicy umieli radzić sobie ze stresem i dbać o swoje dobre samopoczucie.

Odpuszczanie

Umiejętność „odpuszczania” i „zostawiania” jest szczególnie istotna przy unikaniu konfliktów. Jeśli zawsze chcemy postawić na swoim i mieć rację, prędzej czy później będziemy skazani na konflikt, szczególnie jeśli druga strona też ma takie podejście. Czasem po prostu zrezygnowanie z dowiedzenia swoich racji czy prezentowania swoich opinii okazuje się dobrym pomysłem. Oczywiście nie zawsze jest to dobre rozwiązanie, ale jeśli chcemy konfliktu uniknąć - warto ćwiczyć taką umiejętność.

Zapamiętaj

Unikanie konfliktów w miejscu pracy nie jest łatwe, ale możliwe do osiągnięcia. Dobra komunikacja, umiejętności interpersonalne i radzenie sobie ze stresem są ważnymi elementami w tworzeniu harmonijnego środowiska pracy. Dodatkowo dążenie do budowania pozytywnej atmosfery pracy może sprawić, że pojawiające się konflikty (bo pojawiać się będą z pewnością) będą rozwiązywane łagodniej i sprawniej.

Autorem odpowiedzi jest: 

Olga Mac

Słowa kluczowe:
konflikt w pracy

Olga Mac
AUTOR
Psycholog, ekspert Mental Health at Work. Prowadzi szkolenia, warsztaty i webinary związane z szeroko pojętym zdrowiem psychicznym. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami doświadczającymi stresu i wypalenia zawodowego, depresji. Pracuje z zespołami i liderami tworząc rozwiązania wspierające zdrową efektywność. Pomaga pracodawcom w tworzeniu i wdrażaniu polityki zdrowia psychicznego i dobrostanu pracowników

Sprawdź inne artykuły w kategorii HR

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo