Narzędzia:
Praca w organizacji z rozbudowaną hierarchią wymaga posiadania odpowiednich kompetencji komunikacyjnych. Dotyczy to zarówno menadżerów zarządzających zespołami, jak i szeregowych pracowników. W dużych firmach komunikacja bardzo często będzie prowadzona z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Chcąc prowadzić ją skutecznie warto poznać elementy, które mogą wywoływać niepokój w komunikacji cyfrowej. Jest to o tyle ważne, że w świecie realnym bardzo często nie będą występowały takie problemy.
Praca w zespole w naturalny sposób powoduje powstawanie konfliktów. Zredukowanie ich ilości i siły można osiągnąć poprzez wyznaczanie własnych granic, czego głównym elementem jest asertywność. Jest to umiejętność, której z powodzeniem można się nauczyć. Podstawą będzie poznanie 5 kroków asertywnego sposobu przekazywania informacji
Zaufanie jest jednym z najważniejszych pojęć psychologicznych związanych z funkcjonowaniem człowieka w organizacji. Jest ono bardzo ważne w zespołach działających stacjonarnie. Jeszcze większego wymiaru nabiera w przypadku pracy zdalnej czy zespołach rozproszonych, w których członkowie pracują jednocześnie w różnych miejscach.
Gdy z naszym zdrowiem dzieje się coś złego, z reguły jesteśmy w stanie to zauważyć. Stosujemy wtedy „domowe” sposoby i na własną rękę staramy się sobie pomóc. Jeśli naciągniemy mięsień - smarujemy go maścią przeciwzapalną, jeśli boli nas gardło - sięgamy po tabletkę do ssania, jeśli mamy kaszel - pijemy syrop. I często takie działania wystarczają. Do lekarza wybieramy się wtedy, gdy mamy podejrzenie, że objawy i możliwa choroba stojąca za nimi przekracza nasze możliwości tzn. nie mamy wystarczającej wiedzy lub doświadczenia.
Gdy mówimy o pewności siebie to z reguły mamy na myśli pewnego rodzaju stan, w którym czujemy się dobrze sami ze sobą, jesteśmy zadowoleni i pewni swojej wartości. Pewność siebie może wiązać się nie tylko z odczuwaniem tych emocji, ale również z tym w jaki sposób o sobie myślimy. Jesteśmy wtedy pewni własnych kompetencji, potrafimy dostrzegać własne umiejętności, wierzymy w to, że potrafimy osiągać zakładane cele. Pewność siebie wiąże się również z wiedzą na temat swoich mocnych stron oraz akceptowaniem własnych słabości.
Badanie pulsu organizacji to krótka, szybka ankieta, która jest wysyłana do pracowników na bieżąco (miesięcznie, kwartalnie itp.). Ta ankieta jest zwięzłym i szybkim sprawdzianem tego, co dzieje się na bieżąco w organizacji w takich obszarach jak satysfakcja pracowników, komunikacja, relacje czy środowisko pracy.
Pozytywne myślenie to pewien szczególny sposób myślenia o wydarzeniach, w którym z góry zakładamy, że sprawy będą miały dobry lub korzystny obrót. Pozytywnie możemy myśleć również o ludziach, zakładając, że mają dobre intencje, są nam przychylni czy po prostu dostrzegamy ich kompetencje czy zasoby. Pozytywne myślenie o świecie z kolei to zauważanie, że świat generalnie jest dobrym i przyjaznym miejscem. Pozytywne myślenie to dostrzeganie tych aspektów rzeczywistości, które są „na plus”.
W pracy zespołowej grupa przechodzi przez wiele etapów. Zwłaszcza, gdy realizowany projekt jest bardzo długi, a na końcowe efekty należy poczekać niekiedy kilka lat. W takich okolicznościach naturalnie motywacja do pracy spada. Pojawia się kryzys odpowiedzialności, który jest jedną z faz rozwoju zespołu i któremu należy przeciwdziałać, aby uniknąć negatywnych konsekwencji.
Viktor Frankl, legendarny austriacki psychoterapeuta, autor wielu książek o poczuciu sensu, przekonywał, że człowieka należy „przeceniać", aby pozwolić mu osiągać to, co rzeczywiście jest zdolny osiągnąć.
Instytut Gallupa od dawna podkreśla, że za zaangażowanie pracowników w zespole w ponad 70% odpowiada jego lider. Bycie liderem to wyzwanie na wielu płaszczyznach. Często umknąć mogą pierwsze sygnały spadku zaangażowania pracowników. Umiejętność dostrzegania pierwszych oznak spadku zaangażowania jest bardzo istotna, ponieważ zrozumienie przyczyn i odpowiednia reakcja oraz plan naprawczy mogą zająć trochę czasu. Im wcześniej uda się wykryć te oznaki, tym szybciej i łatwiej będziemy mieli szanse powstrzymać i odwrócić ten trend.
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas