Narzędzia:
Prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego przysługuje pracownikom sfery budżetowej po przepracowaniu co najmniej 6 miesięcy rozumianych jako 180 dni. Licząc ten okres, trzeba przyjąć, że miesiąc jest równy 30 dniom. Przepisy nie uzależniają prawa do trzynastki od zajmowanego stanowiska, wymiaru etatu oraz źródła finansowania wpłat.
Bardzo proszę o informację, czy taryfikator płac (siatka płac) jest obowiązkową częścią regulaminu wynagradzania?
Pracownik złożył oświadczenie o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracodawcy w trybie art. 55 § 1[1] kp. Czy za dzień złożenia oświadczenia należy mu się wynagrodzenie? Dzień złożenia oświadczenia był dla pracownika dniem pracy, ale pracownik już w tym dniu jej nie wykonywał (przyszedł do pracy wyłącznie złożyć pracodawcy oświadczenie o rozwiązaniu umowy). Dodam, że w świadectwie pracy jako ostatni dzień zatrudnienia jest wskazany dzień, w którym to oświadczenie złożył.
Pracownik samorządowy w okresie wypowiedzenia umowy o pracę został zwolniony z obowiązku świadczenia pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Czy za okres zwolnienia od pracy, za które otrzymał wynagrodzenie w pełnej wysokości, należy policzyć trzynastkę?
W związku z przesunięciem terminu wypłaty wynagrodzenia na następny miesiąc w ubiegłym roku nasza firma miała 11 wypłat. W tej chwili rozliczamy PIT-11 i PIT-40 dla naszych pracowników. Czy pracownik, który w okresie do lipca 2016 r. pracował w innej firmie a od sierpnia 2016 r. do końca roku w naszej, ma zastosować pełne koszty uzyskania przychodu za 12 miesięcy w swoim PIT-37? Pierwsze wynagrodzenie w naszej firmie otrzymał we wrześniu 2016 r. (sierpień był miesiącem przesunięcia terminu wypłaty). Co z pracownikami którzy rozpoczęli w naszej firmie pracę w lutym i nigdzie wcześniej nie pracowali? Czy mają prawo do odliczenia sobie pełnych kosztów z 12 miesięcy czy tylko za miesiące przepracowane? Czy my jako firma rozliczając pracownikom PIT-40 możemy zastosować pełne koszty uzyskania przychodu za 12 miesięcy?
Zbliża się termin rozliczeń podatkowych za 2016 rok. Pamiętajmy, że pracownik zajmujący się kadrami, płacami czy księgowością na umowę o pracę czy zlecenie odpowiada za pracę przed kierownikiem jednostki, w której pracuje (pracodawcą, zleceniodawcą). O jakich zmianach podatkowych, wprowadzonych w ubiegłym roku, należy pamiętać?
Od 1 stycznia 2017 r. część dotacji publicznej otrzymanej przez osobę na prowadzenie działalności gospodarczej a przeznaczona na wynagrodzenie tej osoby nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.
Od 25 marca 2016 r. obowiązuje nowelizacja rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.
Od stycznia 2016 r. zleceniobiorca, który wykonuje dwie (więcej) umowy zlecenia, otrzymując z nich miesięczne wynagrodzenie w kwocie niższej od minimalnego, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlega z każdej z tych umów. Przyjrzyjmy się, jak powinno wyglądać naliczenie wynagrodzenia z umowy zlecenia podlegającej zmienionym przepisom, wykonywanej w styczniu i kolejnych miesiącach 2016 r.
Czas pracy jest miernikiem pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy, jak również miarą zakresu świadczenia pracy, decydującą o zakresie uprawnienia pracownika do wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą. Pozostawanie przez pracownika w dyspozycji pracodawcy nie rodzi samo przez się obowiązku zapłaty wynagrodzenia.
Wyrok SN z 3 grudnia 2009 r., II PK 138/09
W razie wykonywania dwóch rodzajów pracy w ramach jednej umowy o pracę strony mogą określić wynagrodzenie za pełnioną dodatkowo funkcję (rodzaj pracy). Jeśli tego nie uczyniły, należy przyjąć, iż za funkcję dodatkową przysługuje to samo wynagrodzenie, co w przypadku funkcji podstawowej.
Wyrok SN z 8 kwietnia 2009 r., II PK 270/08
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas