Równość w zatrudnieniu i jawność wynagrodzeń – pracodawcy muszą przygotować się na nowe obowiązki

Michał Culepa
Michał Culepa
01.03.2024AKTUALNE

Równość w zatrudnieniu i jawność wynagrodzeń – pracodawcy muszą przygotować się na nowe obowiązki

Kwestie równości i warunków zatrudnienia oraz wynagradzania są jednymi z najistotniejszych spraw, jakimi zajmują się organy UE. Mieliśmy niedawno do czynienia ze zmianami Kodeksu pracy, wzmacniającymi niektóre uprawnienia pracownicze. Teraz UE „wzięła na warsztat” kwestie równouprawnienia kobiet w zakresie pracy i płacy. Tego dotyczy najnowsza dyrektywa unijna, która niebawem będzie musiała być implementowana także w Polsce. Z uwagi na wprowadzenie wielu nowych obowiązków dla pracodawców, warto już dziś rozpocząć przygotowania do ich wprowadzenia.

Z artykułu dowiesz się:
  • Jakim problemom „zaradzić” mają nowe przepisy w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń
  • Jakie nowe obowiązki pracodawcy będą dotyczyły okresu rekrutacji
  • Czy pracodawca będzie mógł zapytać kandydata o zarobki uzyskiwane w poprzednich stanowiskach pracy
  • Na czym polegał będzie obowiązek przekazywania pracownikom informacji o wynagradzaniu w danym zakładzie pracy
  • Nakaz, aby ogłoszenia o rekrutacji miały charakter neutralny pod względem płci – na czym będzie polegał
  • Jakie obowiązki sprawozdawcze w zakresie wynagrodzeń wprowadzą nowe przepisy
  • Na czym będzie polegała wspólna ocena wynagrodzeń
  • Od kiedy pracodawcy mogą spodziewać się wprowadzenia nowych obowiązków

Przeczytaj również:

Obejrzyj również:

W maju 2023 r. Parlament Europejski przyjął Dyrektywę nr 2023/970 w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania (opublikowana w Dz.Urz.UE L z 17.05.2023 r., poz. 132, s. 21 – dalej Dyrektywa 2023/970).

W swoich założeniach, przepisy te mają zwalczać wszelkiego rodzaju nierówności płacowe w zatrudnieniu mężczyzn i kobiet, w tym także zjawiska (wskazane wprost w pkt 15 preambuły) określane jako „luka płacowa” ze względu na płeć (niższe wynagradzanie kobiet w stosunku do mężczyzn zatrudnianych na identycznych stanowiskach), która wg. organów UE wynosiła 4 lata temu około 13%.

Ponadto ma ona na celu zwalczanie takich negatywnych zjawisk, skutkujących dyskryminacją płacową i zatrudnieniową kobiet jak tzw. „szklany sufit” (brak możliwości awansu ponad określone stanowisko), „lepka podłoga” (blokowanie jakiejkolwiek możliwości zmiany stanowiska na wyższe w danym miejscu pracy), czy nadreprezentacja osób określonej płci w pewnych grupach zawodowych, zwłaszcza niżej wynagradzanych.

Te problemy mają być rozwiązane za pomocą wprowadzenia regulacji prawnych na poziomie unijnym, które później mają być wdrożone do prawa państw członkowskich. Czeka to także Polskę.

Nowe obowiązki – już przy rekrutacji

Pierwszą poważną zmianą zakładaną przez Dyrektywę, jest wprowadzenie zasady przejrzystości wynagrodzeń przed zatrudnieniem. Będzie to jedna z najpoważniejszych zmian dotyczących pracodawców i co więcej, samo wejście w życie Dyrektywy 2023/970 może spowodować konieczność zmian w polityce rekrutacyjnej pracodawców. Nie muszą bowiem te przepisy być bezpośrednio implementowane, gdyż w razie potencjalnego sporu, mogą one stanowić źródło wykładni już obowiązujących norm kodeksowych dotyczących np. zakazu dyskryminacji czy obowiązku równego traktowania osób zatrudnianych.

Zgodnie więc z art. 5 ust. 1 Dyrektywy 2023/970, osoby starające się o zatrudnienie mają prawo do otrzymania od przyszłego pracodawcy informacji na temat:

  • początkowego wynagrodzenia lub jego przedziału – opartego na obiektywnych, neutralnych pod względem płci kryteriów – przewidzianego w odniesieniu do danego stanowiska, oraz
  • w stosownych przypadkach – odpowiednich przepisów układu zbiorowego stosowanych przez pracodawcę w odniesieniu do danego stanowiska.

W dalszej części przepisu Dyrektywa wskazuje sposób realizacji tego obowiązku. Zgodnie ze zdaniem drugim art. 5 ust. 1 informacje o wynagradzaniu mają być przekazywane się w taki sposób, aby zapewnić świadome i przejrzyste negocjacje dotyczące wynagrodzenia, na przykład w opublikowanym ogłoszeniu o wakacie, przed rozmową kwalifikacyjną lub w inny sposób.

Pozostało jeszcze 81% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj pełen dostęp do Portalu Kadrowego a wraz z nim:

  • Aktualne informacje o zmianach w prawie (24/dobę)
  • Indywidualne konsultacje z ekspertami (odpowiedź w 48 h)
  • Codziennie aktualizowana baza ponad 8 500 porad z zakresu kadr, płac, ZUS i HR
  • Ponad 1700 narzędzi: wzorów dokumentów, kalkulatorów, komentarzy, e-szkoleń
Uzyskaj dostęp do portalu na cały miesiąc za jedyne 19,90 zł netto [24,48 zł brutto] »

Jeśli posiadasz konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Jeżeli nie posiadasz pełnego dostępu do portalu, możesz wykupić dostęp jednorazowy do wybranego dokumentu.

Wykup dostęp jednorazowy
39.90 zł netto (49.08 zł brutto)


Michał Culepa
AUTOR
Prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, wieloletni redaktor Serwisu Prawno-Pracowniczego, współpracownik merytoryczny największych wydawnictw prawniczych. Doświadczony trener i wykładowca. Autor licznych komentarzy i opracowań dotyczących m.in. zatrudnienia w jednostkach sektora finansów publicznych, instytucjach kultury, oświacie.

Sprawdź inne artykuły w kategorii Płace

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo