Narzędzia:
Jesteśmy jednostką budżetową. W październiku 2011 r. zmarł nasz pracownik, który nie posiadał członków rodziny spełniających warunki do uzyskania renty rodzinnej. Nie wykorzystał urlopu za 2011 r., a za przepracowane miesiące nabył prawo do trzynastki. Czy należności wchodzące w skład spadku (o ile zostanie przeprowadzone postępowanie spadkowe - nie ma krewnych) można zdeponować na lokacie terminowej?
Moje pytanie dotyczy kwestii wystawienia świadectwa pracy zmarłemu pracownikowi. Wystawione świadectwo pracy pozostawiłam w aktach osobowych pracownika. W pkt 4 wpisuję urlop, jaki wykorzystał pracownik w bieżącym roku, ale czy mogę również podać informację o wypłacie ekwiwalentu za zaległy urlop? Świadectwo pracy wystawiłam niezwłocznie po śmierci pracownika, ale ekwiwalent zostanie wypłacony osobie, która dostarczy niezbędne dokumenty potwierdzające spełnianie odpowiednich warunków (zgodnie z art. 631 § 2 Kodeksu pracy). Czy mogę już wcześniej w świadectwie napisać, że ekwiwalent wypłacono i czy mam podawać, komu go wypłacono? A może w tym przypadku zupełnie pominąć informację o wypłacie ekwiwalentu za urlop?
Czy jest możliwość umorzenia w całości pożyczki przyznanej z ZFŚS, jeżeli dany pracownik, który otrzymał pożyczkę, zmarł w wyniku długotrwałej choroby? Pożyczka została zabezpieczona poręczycielami. Do tej pory nie ma postanowienia sądu o przyjęciu lub odrzuceniu spadku. Jakie przepisy regulują owe umorzenie?
Jak należy postąpić w razie śmierci pracownika młodocianego? Zmarła nasza uczennica, która nie była pełnoletnia. Czy należne jej świadczenia możemy wypłacić jednemu z rodziców jako opiekunowi prawnemu (rodzice są młodzi i na pewno nie będą uprawnieni do renty rodzinnej)? Czy musimy czekać na decyzję sądu i należności traktować jak masę spadkową? W jakiej wysokości powinniśmy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy?
Nasz zakład przyznał świadczenie pieniężne (gotówka) z ZFŚS osieroconym dzieciom po zmarłym pracowniku naszego zakładu. Świadczenie będzie wypłacone w kwocie 250 zł na każde dziecko. Jak obliczyć wysokość podatku u pracownika, który otrzymuje z jednej firmy pełne świadczenie świąteczne dla siebie, natomiast z drugiej firmy otrzymuje świadczenie pieniężne dla dzieci po zmarłym współmałżonku? Czy wysokość przyznanego świadczenia na dzieci jest zwolniona z podatku do kwoty 380 zł (w przypadku kwoty 500 zł na dwójkę dzieci), czy świadczenie przyznane z obu firm należy zsumować przed naliczeniem kwoty podatku?
Otrzymaliśmy zawiadomienie z ZUS o przekroczeniu rocznej podstawy wymiaru składek emerytalno-rentowych u naszego byłego zmarłego pracownika za kwiecień 2006 r. ZUS zobowiązał nas do sporządzenia korekty dokumentów ubezpieczeniowych oraz do zwrotu nadpłaconych składek ubezpieczonemu. Proszę o informację jak prawidłowo sporządzić korektę dokumentów ZUS, czy korygować podstawę ubezpieczenia zdrowotnego i dopłacić do ZUS składkę na ubezpieczenie zdrowotne od przychodu wynikającego z rozliczenia zwrotu składek ZUS. Jak postępować w przypadku nieodebrania należnego zwrotu składek ZUS za lata ubiegłe z powodu braku możliwości poinformowania byłego pracownika o dokonanej korekcie (brak aktualnego adresu, zgon).
Trybunał Konstytucyjny zajął się sprawą przyznawania i wypłaty zasiłku pogrzebowego osobom, które złożyły wniosek o ten zasiłek po upływie 12 miesięcy od dnia zgonu osoby, po której zasiłek przysługuje. Na mocy wyroku TK o zaległy zasiłek pogrzebowy mogą ubiegać się osoby, którym ZUS odmówił świadczenia na podstawie przepisów obowiązujących do 21 maja 2009 r.
Proszę o poradę prawną odnośnie rozliczenia wynagrodzenia pracownika po jego śmierci. Pracownik pracował w naszej firmie 14 lat, naliczyłam odprawę pośmiertną w kwocie 7.563,21 zł (za 3 m-ce), ekwiwalent za urlop w kwocie 2152,80 zł, ekwiwalent za środki czystości 87,90 zł, wynagrodzenie za przepracowaną część miesiąca w kwocie 1.236 zł. Pracownik miał 4 braci. Mieszkał z ojcem, który ma przyznane prawo do emerytury, i 2 braćmi, pozostałe rodzeństwo mieszka osobno. Czy wszystkie te świadczenia po zmarłym pracowniku mogę wypłacić ojcu zmarłego pracownika? Czy te świadczenia wejdą w skład masy spadkowej po zmarłym? Jeżeli tak, to które? Jak się rozlicza wynagrodzenie po przedstawieniu postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku? Czy zakład pracy jest zobowiązany informować jakąś instytucję o zaległym wynagrodzeniu po śmierci pracownika, o jego wypłacie? Jak długo można czekać z wypłatą świadczeń po zmarłym?
Jesteśmy jednostką budżetową samorządu terytorialnego. W dniu 26 marca 2010 r. zmarł pracownik naszej jednostki. Z naszych informacji wynika, że pracownik był bezdzietnym wdowcem (pracownik ma rodzeństwo) i nie posiadał osób spełniających warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej. Za 2009 r. nie wykorzystał 2 dni urlopu wypoczynkowego, a w 2010 r. nie korzystał z urlopu wypoczynkowego, ponieważ cały czas przebywał na zasiłku chorobowym. Czy listę na wypłatę ekwiwalentu za niewykorzystany urlop należy sporządzić i zatwierdzić do wypłaty teraz, czy może z naliczeniem ekwiwalentu należy czekać do zakończenia postępowania spadkowego (o ile takie zostanie przeprowadzone - nie mamy informacji na ten temat)?
Pracownica zmarła 3 grudnia 2009 r. Za okres do 31 października 2009 r. wypłaciłam jej świadczenie rehabilitacyjne (wypłata za dany m-c do10. dnia następnego miesiąca). Za okres od 1 listopada do 3 grudnia 2009 r. świadczenie rehabilitacyjne wypłaciłam mężowi. Dodatkowo wypłaciłam mu także ekwiwalent za niewykorzystany urlop oraz odprawę pośmiertną w wysokości 1/2 miesięcznego wynagrodzenia. Odprawa jest nieopodatkowana i nieozusowana. Natomiast za świadczenie rehabilitacyjne odprowadziłam podatek, za ekwiwalent odprowadziłam podatek oraz składki ZUS. Zastosowałam tu także podwyższone koszty uzyskania oraz ulgę podatkową. Wystawiając PIT-11 dla męża zmarłej wypłacone jemu świadczenia (świadczenie rehabilitacyjne i ekwiwalent za urlop) wykazałam w pkt E8. W jednym z waszych artykułów przeczytałam, że nie powinnam odprowadzać składki do ZUS za ekwiwalent oraz stosować kosztów uzyskania. Co mam w tej sytuacji zrobić?
Czy można wypłacić trzynastkę po zmarłym pracowniku małoletniemu dziecku (3 latka), które ma rentę rodzinną, a ojciec dziecka nie ma jeszcze postępowania spadkowego z sądu? Pracownica była osobą samotną. Na jakie nazwisko należy wypłacić trzynastkę, czy należy pobrać składkę ZUS i podatek, komu wystawić PIT?
Chciałabym otrzymać informację na temat obowiązku wypłaty odprawy pośmiertnej. Pracownik zatrudniony był w spółce 26 lat. Latem 2008 r. zachorował. W wyniku choroby (nowotwór), po wykorzystaniu przysługującego mu zasiłku chorobowego, został skierowany na rentę. W związku z tym rozwiązaliśmy z pracownikiem umowę o pracę. W grudniu 2009 r. pracownik zmarł. Czy jako były zakład pracy zobowiązani jesteśmy wypłacić rodzinie zmarłego pracownika odprawę pośmiertną?
Czy od bonów towarowych z ZFŚS przekazanych dzieciom (a dokładnie ich przedstawicielowi ustawowemu) zmarłego pracownika należy odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy (a jeśli tak, to jaki należy złożyć na tę okoliczność PIT)?
Dzieci zmarłej pracownicy pobierają rentę rodzinną. Czy pobieranie tej renty uprawnia zakład pracy do naliczenia opisu na ZFŚS za dzieci oraz do korzystania przez nie ze świadczeń funduszu?
Nasz pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę zmarł. Wynagrodzenie za oraz ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy zostanie wypłacony żonie. Czy od tych wypłat powinny być naliczone składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas