rozliczenia z ZUS

Nadpłata wynagrodzenia – jak sporządzić korekty do ZUS i urzędu skarbowego

Pracodawcy w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RCA wykazują składki od przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o PIT, jaki wypłacili pracownikowi w danym miesiącu. Przy naliczaniu wynagrodzeń może dochodzić do pomyłek, które rzutują na rozliczenia z ZUS i urzędem skarbowym. Niektóre sytuacje są spowodowane błędem płatnika, niektóre przekazaniem z opóźnieniem do płatnika informacji o zwolnieniu lekarskim. Sprawdź, jak korygować rozliczenia z ZUS i urzędem skarbowym, gdy doszło do nadpłaty wynagrodzenia.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Kiedy pracodawca nie potrzebuje zgody pracownika na odliczenie nadpłaconego wynagrodzenia
  • W jakich sytuacjach nie można zastosować trybu wskazanego w art. 87 § 7 kp
  • Jak rozliczyć się z ZUS i urzędem skarbowym, gdy pracownik zwraca pracodawcy nadpłacone wynagrodzenie, które wcześniej zwiększyło jego dochód podlegający opodatkowaniu
  • Jak rozliczyć z ZUS i urzędem skarbowym nadpłacone wynagrodzenie, gdy pracownik już nie jest zatrudniony u tego pracodawcy

Pracodawca, który wypłaci wynagrodzenie w wysokości wyższej niż należna, nie zawsze będzie w stanie odzyskać nadpłatę. Bez zgody pracownika odliczenie nadpłaconego wynagrodzenia jest możliwe tylko w przypadkach wymienionych w Kodeksie pracy.

Z przepisów Kodeksu pracy wynika, iż z wynagrodzenia za pracę pracodawca odlicza, w pełnej wysokości, kwoty wypłacone w poprzednim terminie płatności za okres nieobecności w pracy, za który pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia.

Takie odliczenie może nastąpić np. gdy pracownik otrzymał wynagrodzenie 28. dnia danego miesiąca za cały miesiąc, a od 28. do 31. dnia tego miesiąca był chory. Wówczas nadpłacone mu wynagrodzenie pracodawca odliczy w miesiącu kolejnym. Na dokonanie tego pracodawca nie musi mieć zgody pracownika. Taki sposób rozliczeń powoduje, że pracodawca, który w danym miesiącu wypłacił „pełne wynagrodzenie”, od tego wynagrodzenia nalicza stosowne składki i podatek, a w kolejnym miesiącu, gdy pracownik wróci do pracy odlicza to, co pracownikowi zostało nadpłacone.

Zaświadczenie A1 dla cudzoziemców – wnioski do ZUS będą składane tylko elektronicznie

Zaświadczenie A1 dla cudzoziemców – wnioski do ZUS będą składane tylko elektronicznie

Nie będzie można składać w formie papierowej wniosku o wydanie zaświadczenia A1. Ponadto płatnik składek będzie musiał zwracać większą uwagę na zgłaszanie do ZUS cudzoziemców. Jest to efekt zmian, które szykuje dla pracodawców rząd. Sprawdź, jak po zmianach będzie można składać zaświadczenie A1 dla cudzoziemców.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Czym jest wniosek o wydanie zaświadczenia A1
  • Jak obecnie jest wydawane zaświadczenie A1 dla cudzoziemców
  • Czy gdy przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą blisko placówki ZUS, będzie mógł złożyć wniosek o zaświadczenie A1 w formie papierowej
  • Z czym będzie się musiał liczyć przedsiębiorca, gdy ZUS uzyska dostęp do rejestru zezwoleń na pracę cudzoziemców w formie elektronicznej
Umowa licencyjna a ubezpieczenia społeczne i zdrowotne

Umowa licencyjna a ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne (interpretacja ZUS z 19 maja 2021 r., WPI/200000/43/364/2021 – omówienie)

Umowa licencyjna nie jest tytułem do podlegania ubezpieczeniom społecznym (ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i wypadkowemu) i nie ma obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wypłacanego wynagrodzenia z tytułu zawartej umowy licencyjnej. Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie (decyzja nr 364/2021 z 19 maja 2021 r. w sprawie WPI/200000/43/364/2021).

Z artykułu dowiesz się:
  • Czy samoistna umowa licencyjna nie jest tytułem do ubezpieczeń społecznych,

Przedsiębiorca zwrócił się do ZUS z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji w odniesieniu do niżej opisanego stanu faktycznego.

Wnioskodawca, będący równocześnie licencjobiorcą, jest spółką prawa handlowego, polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu w Polsce. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w branży informatycznej. Zatrudnia na podstawie umów o pracę specjalistów z branży IT. Głównym przedmiotem działalności wnioskodawcy jest udzielanie licencji na programy komputerowe. Podstawą do realizacji zadań wnioskodawcy jest umowa o licencjonowanie praw autorskich z 2019 r., podpisana z mocą obowiązywania od 2020 r., z osobą fizyczną będącą jednocześnie współwłaścicielem spółki (wnioskodawcy).

W wyniku umowy wnioskodawca uzyskał prawo do następujących pól eksploatacji:

  • do trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programów komputerowych w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie;
  • tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w programach komputerowych, z zachowaniem praw osoby, która tych zmian dokonała oraz rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programów komputerowych lub ich kopii. Wnioskodawca uzyskał też prawo do udzielenia sublicencji.

Licencjodawca na moment podpisywania umowy nie prowadził jednoosobowej działalności gospodarczej. Nie był podatnikiem podatku VAT, a także nie byt zatrudniony w tej spółce (wnioskodawcy). Od 2020 r. licencjodawca wykonuje pracę na rzecz wnioskodawcy w ramach stosunku pracy, na podstawie umowy o pracę i pełni funkcje kierownicze.

Nadchodzą zmiany w ustalaniu uprawnień i wypłaty zasiłków z ZUS

Nadchodzą zmiany w ustalaniu uprawnień i wypłaty zasiłków z ZUS

Rada Ministrów zajmuje się projektem zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i innych ustaw. W ramach tego projektu mają zostać zmienione niektóre zasady ustalania prawa do świadczeń chorobowych w razie choroby i macierzyństwa. Poznaj 6 najważniejszych zmian w zasiłkach wraz z przykładami.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Na czym będzie polegało skrócenie okresu pobierania zasiłku chorobowego dla osób, które są niezdolne do pracy z powodu choroby, po ustaniu ubezpieczenia chorobowego
  • W jaki sposób zmieni się zasada wliczania do okresu zasiłkowego okresów niezdolności do pracy przydających po przewie
  • Co będzie oznaczała zasada równego traktowania świadczeniobiorców
  • Jakie zmiany zajdą w ustalaniu podstawy wymiaru zasiłków
  • Dlaczego na płatników i ubezpieczonych zostanie nałożony obowiązek przekazywania do ZUS niezbędnych danych do ustalenia prawa i wysokości świadczeń z ubezpieczenia chorobowego
  • Czy kobiecie, która urodzi dziecko po ustaniu ubezpieczenia chorobowego z powodu śmierci pracodawcy, będzie przysługiwało prawo do zasiłku macierzyńskiego

Okres zasiłkowy to czas trwania niezdolności do pracy, za który pracownikowi przysługuje prawo do wynagrodzenia za czas choroby, a następnie zasiłku chorobowego.

Obecnie okres zasiłkowy wynosi 182 dni, w razie niezdolności do pracy spowodowanej chorobą lub 270 dni, gdy niezdolność do pracy została spowodowana gruźlicą albo przypada na okres ciąży. Nie ma znaczenia, czy ubezpieczony choruje w trakcie trwania ubezpieczenia chorobowego czy po jego ustaniu. Okres zasiłkowy jest taki sam.

Niekiedy zdarza się, że ubezpieczeni wykorzystują możliwość „chorowania” po ustaniu tytułu ubezpieczenia chorobowego, w ten sposób, że krótko przed ustaniem ubezpieczenia lub niedługo po tym fakcie przedkładają w ZUS kolejne zwolnienia lekarskie, aż do wyczerpania całego okresu zasiłkowego.

Dlatego w projekcie znalazła się propozycja zmiany, która polega na rozróżnieniu liczby dni okresu zasiłkowego, w zależności czy ubezpieczony jest chory w trakcie czy po ustaniu ubezpieczenia chorobowego. Nie zmieni się natomiast długość okresu zasiłkowego przysługującego w okresie ubezpieczenia. Natomiast po ustaniu ubezpieczenia chorobowego osoba będzie mogła pobierać zasiłek chorobowy za okres nie dłuższy niż przez 91 dni. Do tego okresu nie będzie wliczana niezdolność do pracy w czasie ubezpieczenia, bez względu na rodzaj choroby.

Przygotuj się na 5 zmian w ustawie wypadkowej

Przygotuj się na 5 zmian w ustawie wypadkowej

Obok ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych znowelizowana ma zostać również ustawa wypadkowa. Płatnik składek w 2022 r. nie otrzyma już informacji o wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe za pośrednictwem operatora pocztowego. Sprawdź pozostał zmiany, które dotyczą płatników składek.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • W jaki sposób zostaną ujednolicone wypłaty zasiłków z ubezpieczenia chorobowego i ubezpieczenia wypadkowego
  • Dlaczego zmieni się pojęcie „rodzaj działalności według PKD”
  • W jaki sposób w informacji ZUS IWA zostaną uporządkowane dane o wypadkach w pracy
  • Dlaczego nie będzie sukcesji wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe
  • Jak płatnik składek będzie otrzymywał informacje o wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy wypadkowej zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego nie przysługuje za okresy niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową, za które ubezpieczony na podstawie odrębnych przepisów zachowuje prawo do wynagrodzenia, uposażenia, stypendium lub innego świadczenia przysługującego za czas niezdolności do pracy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy zasiłkowej zasiłek chorobowy nie przysługuje za okresy niezdolności do pracy, w których ubezpieczony na podstawie przepisów o wynagradzaniu zachowuje prawo do wynagrodzenia.

Zmiana treści art. 8 ust. 3 ustawy zasiłkowej ma więc polegać na zastąpieniem zwrotu „na podstawie odrębnych przepisów” zwrotem „na podstawie przepisów o wynagradzaniu”.

Dotychczas zwrot użyty w ustawie zasiłkowej „przepisy o wynagradzaniu” rozumiany był jako regulacje Kodeksu pracy i przepisy szczególne odnoszące się do określonych kategorii pracowników (np. zapisy umów o pracę). Natomiast zwrot użyty w ustawie wypadkowej „odrębne przepisy” rozumiany jest nieco inaczej, jako akty prawodawcze powszechnie obowiązujące (ustawy, akty wykonawcze wydane na podstawie ustawy).

W związku z tym, że powinny być stosowane jednolite zasady postępowania, ustawodawca postanowił ujednolicić oba zapisy w ustawach.

Zmiany w korektach dokumentów rozliczeniowych do ZUS

Szykują się zmiany w korektach dokumentów rozliczeniowych do ZUS

Minister rodziny i polityki społecznej zaproponował zmianę w przepisach ubezpieczeniowych o korektach dokumentów rozliczeniowych ZUS. Propozycja została przekazana Radzie Ministrów w formie projektu zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i innych ustaw. Najważniejszą zmianą jest skrócenie czasu na złożenie deklaracji rozliczeniowej i imiennego raportu miesięcznego do 5 lat. Poniżej znajdziesz szczegóły.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • W jakiej sytuacji po upływie 5 lat podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe będzie mogła być zewidencjonowana na kontach ubezpieczonych
  • Czy ZUS przyjmie deklarację rozliczeniową i imienny raport miesięczny złożone po terminie 5 lat od dnia, w którym upłynął termin opłacenia składek rozliczonych w deklaracji i raporcie
  • Czy po upływie 5 lat ZUS będzie mógł dochodzić należności z tytułu składek, jeżeli na skutek dokonanej korekty powstanie zadłużenie

W projekcie zmian podane są statystyki składania korekt przez płatników w różnych okresach, które kształtują się następująco. W okresie od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2018 r. liczba wszystkich korekt dokumentów złożonych w okresie ostatnich 5 lat w kompletach dokumentów rozliczeniowych złożonych przez płatników wyniosła 38,3 mln, w tym za okresy przedawnione:

  • w 2017 r. złożono 908,3 tys. korekt,
  • w 2018 r. złożono 457, tys. korekt.

W 2019 r. na kontach 280 tys. płatników składek (aktywnych i nieaktywnych) została odnotowana co najmniej 1 korekta deklaracji rozliczeniowej i to za okres rozliczeniowy sprzed więcej niż za 5 lat (czyli za lata 1999–2013).

Duże nowości w rozliczeniach z ZUS – poznaj projekt zmian

Duże nowości w rozliczeniach z ZUS – poznaj projekt zmian w systemie ubezpieczeń społecznych

Zmiany w ustalaniu prawa do świadczeń, nowe obowiązki w kontaktach z ZUS, ujednolicenie zasad objęcia ubezpieczeniami społecznymi oraz ich wypłaty to tylko niektóre ze zmian przygotowanych dla płatników składek. Rząd zdecydował się na uporządkowanie systemu ubezpieczeń społecznych, jego racjonalizację, wprowadzenie jednolitych rozwiązań w zakresie świadczeń oraz usprawnienie funkcjonowania ZUS w rozliczeniach z płatnikami składek. Sprawdź, co się zmieni dla płatników składek.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Od kiedy zostanie określony obowiązek ubezpieczeń społecznych w przypadku wspólników jednoosobowych spółek z o.o.
  • Co się zmieni w zakresie dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego w ZUS dla osób prowadzących pozarolniczą działalność i osób z nimi współpracujących, duchownych i osób wymienionych w art. 7 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
  • Do jakiego okresu ma zostać ograniczona możliwość składania korekt dokumentów ubezpieczeniowych
  • Dlaczego nie będzie już wątpliwości, jakie wypadki ujmować w informacji ZUS IWA
  • W jaki sposób zmienią się zasady zliczania okresów niezdolności do pracy do jednego okresu zasiłkowego
  • Którzy płatnicy składek będą musieli założyć profil PUE ZUS

Ponadto obecnie niektóre przepisy o ubezpieczeniach społecznych na etapie stosowania powodują rozbieżności interpretacyjne, sprawy, w których takie rozbieżności występują z reguły swój finał znajdują w sądach. Dlatego też Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra rodziny i polityki społecznej.

Projekt przewiduje zmiany w zakresie:

  • ujednolicenia zasad objęcia ubezpieczeniami społecznymi i ustalania uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych oraz ich wypłaty,
  • ustalania prawa do świadczeń,
  • usprawnienia obsługi i uporządkowania działań płatników składek w celu stabilizacji stanów
  • kont płatników i ubezpieczonych,
  • usprawnienia obsługi prowadzenia rozliczeń z płatnikami składek,
  • prowadzonej przez ZUS gospodarki finansowej.
Kiedy przedsiębiorca nabywa prawo do ulgi „Mały ZUS Plus”

Kiedy przedsiębiorca nabywa prawo do ulgi „Mały ZUS Plus” (interpretacja ZUS z 10 maja 2021 r., WPI/200000/43/385/2021 – omówienie)

Warunkiem skorzystania z ulgi „Mały ZUS Plus” jest prowadzenie w poprzednim roku kalendarzowym pozarolniczej działalności gospodarczej przez co najmniej 60 dni kalendarzowych. Należy przez to rozumieć liczbę dni podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu tej działalności. Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie (decyzja nr 385/2021 z 10 maja 2021 r., w sprawie WPI/200000/43/385/2021).

Z artykułu dowiesz się:
  • Jak rozumieć liczbę dni prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej
  • Czy w liczbie dni prowadzenia działalności gospodarczej można uwzględnić liczbę dni, w których pozarolnicza działalność była prowadzona, lecz przedsiębiorca z tego tytułu nie podlegał ubezpieczeniom społecznym

Przedsiębiorca zwrócił się do ZUS z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji w odniesieniu do niżej opisanego stanu faktycznego.

Począwszy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. od 10 lutego 2016 r. (wpis do CEIDG) do 10 lutego 2021 r. przedsiębiorca podlegał ubezpieczeniom w Wielkiej Brytanii, na podstawie przedkładanych do ZUS co roku poświadczeń A1. Z powodu wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej (Brexitu) karty A1 obowiązywały tylko do dnia, do którego zostały wydane. W przypadku płatnika był to dzień 10 lutego 2021 r.

Od 11 lutego 2021 r. płatnik został zgłoszony z kodem ubezpieczenia 059000 do korzystania z ulgi „Małego ZUS Plus”. Spełnił bowiem warunki w zakresie przychodu i dochodu za rok 2020, prowadził również działalność przez cały rok podatkowy. Podczas przetwarzania dokumentu ZUA dokumentnie przeszedł przez program Płatnik ZUS. Po ustaleniach telefonicznych w ZUS nakazano zgłoszenie przedsiębiorcy z kodem ubezpieczenia 051000 ponieważ (pomimo że prowadził działalność gospodarczą, według wyjaśnień ZUS, nie podlegał ubezpieczeniom społecznym lub zdrowotnym) nie należy mu się ulga „Małego ZUS Plus”.

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo