Narzędzia:
W naszej firmie (spółce akcyjnej) nowo powołani członkowie rady nadzorczej dobrowolnie zrzekli się wynagrodzenia z tytułu pełnionej funkcji. Czy fakt, że sprawują oni swoje funkcje nieodpłatnie, upoważnia nas do niezgłaszania ich do ubezpieczenia zdrowotnego? Dodam, że członkami rady nadzorczej zostali obywatele polscy mający miejsce zamieszkania na terytorium RP.
Osoba oddelegowana z rady nadzorczej do pełnienia funkcji w zarządzie spółki odpowiada za zaległe składki na równi z innymi członkami zarządu - uznał Sąd Najwyższy.
Mam problem, z jakim kodem wykazywać do ZUS pracownika, który został członkiem rady nadzorczej. Jak uwzględniać to w rozliczeniach miesięcznych, tzn. sumować przychody na RCA czy też osobno na RCA - pracownicze i na RZA - z rady nadzorczej?
Pracownik zatrudniony został na podstawie umowy o pracę do 30 września 2010 r. Z dniem 17 czerwca 2010 r. powołano go uchwałą Walnego Zgromadzenia na członka rady nadzorczej. Czy od wynagrodzenia z rady nadzorczej powinniśmy potrącać składki na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne?
Pracownik innej firmy, w naszej spółce na podstawie umowy zlecenia wykonuje czynności w związku z zasiadaniem w Radzie Nadzorczej-Komisji Rewizyjnej. Jakiego kodu należy użyć w dokumencie rozliczeniowym RZA: 041100 czy 224000?
Nieprawidłowo naliczono i pobrano podatek zryczałtowany od wynagrodzeń członków Rady Nadzorczej z tytułu posiedzeń. Zastosowano koszty uzyskania przychodu, a od 1 stycznia 2009 r. można je stosować tylko jeśli wynagrodzenie wynosi powyżej 200 zł. W naszym przypadku jest ono niższe niż 200 zł, więc została pobrana za mała kwota podatku. Jak należy postąpić w takim przypadku?
Jak należy rozliczyć wynagrodzenie (tzw. dietę) członków zarządu za udział w posiedzeniach zarządu? Poza wynagrodzeniem z tytułu stosunku pracy mają oni otrzymywać jeszcze wspomnianą dietę. Jak ją opodatkować (podatek, ryczałt), jaką i kiedy sporządzić deklarację PIT? I co jeszcze należy zrobić w tej sprawie?
Przedsiębiorstwo, zgodnie z zawartą z członkiem Rady Nadzorczej umową, będzie wypłacało wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji w Radzie Nadzorczej za każde posiedzenie Rady. Oprócz wynagrodzenia przedsiębiorstwo zobowiązuje się do zwrotu wszystkich niezbędnych kosztów związanych z uczestniczeniem w posiedzeniach Rady Nadzorczej oraz związanych z niezbędnymi negocjacjami, spotkaniami, a w szczególności: kosztów przejazdu (podróży taxi, koszt biletu środkami komunikacji publicznej, bilety lotnicze lub zwrot kosztów przejazdu samochodem własnym zgodnie z ustalonymi w Polsce ryczałtami za 1 km podróży służbowej samochodem własnym do celów służbowych), kosztów pobytu, w tym noclegów, niezbędnych kosztów reprezentacji poniesionych podczas spotkań z pozostałymi członkami Rady Nadzorczej, poniesionych kosztów ubezpieczenia w trakcie podróży związanej z posiedzeniem Rady Nadzorczej. Na podstawie jakich dokumentów powinno się wypłacać takie wynagrodzenie (członek Rady nie jest pracownikiem), jakie dokumenty za poniesione koszty zainteresowany winien przedstawić? Jednocześnie proszę o informację, czy wszystkie poniesione koszty są kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o pdop?
Jak należy traktować – pod względem podatkowym i składkowym – wynagrodzenie członka rady nadzorczej, niebędącego pracownikiem przedsiębiorstwa i nieposiadającego innego tytułu do ubezpieczeń, a otrzymującego wynagrodzenie tylko z tytułu pełnienia funkcji w radzie nadzorczej?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas