Narzędzia:
Pytanie: Pracodawca zakończył działalność produkcyjną w 2012 roku i wtedy też rozwiązał stosunek pracy z wszystkimi pracownikami. Działalność zlikwidował ostatecznie w 2018 r., a posiadaną dokumentację kadrową przechowuje w domu w odpowiednich warunkach. Czy pracodawca ten musi informować pracowników o okresie przechowywania akt i terminie ich likwidacji?
Pytanie: Czy i jakie dokumenty związane z odbytym stażem umieszczamy w aktach osobowych pracownika i w której części? Pytanie dotyczy osoby, która została przyjęta na staż z urzędu pracy, a następnie zatrudniona na 3 miesiące, zgodnie z zawartą umową z PUP. Proszę również o informację, czy taka umowa wliczana jest do ilości podpisanych umów, jeśli podpisujemy kolejną umowę o pracę z tym pracownikiem?
Pytanie: Pracownik pracował od 1 sierpnia 1983 r. do 29 lutego 1984 r. na 1/2 etatu. Nie otrzymał świadectwa pracy, a obecnie domaga jego wydania. Nie znalazłam w archiwum akt osobowych tego pracownika. Czy jest możliwość wydania (i w jakiej formie) potwierdzenia, że pracownik był zatrudniony w naszym zakładzie, aby np. ZUS mógł zaliczyć ten staż pracy? Dodam, że wcześniej zostało wydane zaświadczenie na podstawie listy płac.
Pytanie: Czy zatrudniając ponownie pracownika, który już wcześniej był zatrudniony w firmie, należy w części A akt osobowych wpiąć orzeczenia lekarskie z wcześniejszego zatrudnienia? Czy badanie psychologiczne, które jest jeszcze aktualne, możemy również wpiąć do nowych akt osobowych?
Pytanie: W urzędzie miejskim znajduje się archiwum zakładowe. Prowadzenie tego archiwum ma w zakresie swoich obowiązków pracownik urzędu – inspektor ds. kadr (osoba ta ukończyła kurs archiwistyczny). Pracownik prowadzi rejestr wypożyczonych dokumentów z archiwum dla pracowników oraz wydaje je za potwierdzeniem odbioru. Czy jest obowiązek prawny posiadania określonych procedur wypożyczania dokumentów (akt) z archiwum zakładowego urzędu?
Pytanie: Dwóch pracowników miało umowy na czas określony do 30 czerwca 2018 r. Pod koniec czerwca obaj zachorowali i przedłożyli zwolnienia chorobowe. Pracodawca chciał kontynuować współprace z tymi pracownikami. Jeden z nich, ponieważ to kolejna umowa, musiałby mieć podpisaną umowę na czas nieokreślony a drugi, mógłby mieć podpisaną kolejna umowę na czas określony. Niemniej jednak i pracodawca i pracownicy chcieliby kontynuować współpracę w ciągłości. Czy są przeciwskazania do zawarcia kolejnych umów (w tym jednej na czas określony, drugiej na czas nieokreślony) z pracownikami przebywającymi na zwolnieniach chorobowych? Jeśli nie, to z jaką datą powinny być podpisane takie umowy o pracę skoro pracownicy są nieobecni z powodu choroby? Czy absencja chorobowa uniemożliwia im podpisanie umowy lub innego dokumentu?
Pytanie: Moje pytanie dotyczy notatek służbowych. Chodzi o notatki o nieprzestrzeganiu przez pracowników podstawowych obowiązków, np. „pracownik nie przyszedł dzisiaj do pracy”, „pracownik odmówił wykonania powierzonego mu zadania". Czy można takie notatki składać w aktach osobowych – w części B? Wiążą się one np. z potrzebą potwierdzenia nieobecności pracownika w pracy albo jako późniejszy materiał dowodowy, dokumentujący przyczyny, dla których pracodawca wręczył pracownikowi wypowiedzenie.
Pytanie: Do której części akt osobowych wpina się informację o wysokości dodatkowego wynagrodzenia rocznego po zwolnieniu się pracownika w związku z przejściem na emeryturę? Pracownik odszedł z pracy w styczniu 2018 r., a trzynastka wypłacona będzie dopiero w marcu 2018 r.
Pytanie: Komenda Policji zwróciła się do nas z pismem o nadesłanie oryginałów wszelkiego rodzaju odręcznie napisanych wniosków i podań składanych w zakładzie pracy przez jednego z pracowników. Po raz pierwszy spotykam się z żądaniem wydania oryginałów, tym bardziej, że niektóre z nich stanowią część akt osobowych. Domyślam się, że dokumenty te będą stanowiły akta sprawy, zatem ich nie odzyskamy. Jest to już drugie pismo policji w tej sprawie – poprzednio wysłaliśmy skany potwierdzone za zgodność z oryginałem, ale okazało się to niewystarczające. Czy w takim przypadku jesteśmy zobowiązani do przekazania oryginałów?
Pytanie: Czy do akt osobowych pracownika w części B wpinamy oryginał zaświadczenie potwierdzającego odbycie okresowego szkolenia z BHP?
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas