Z dniem 1 lipca 2022 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z 7 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o pracowniczych programach emerytalnych oraz ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz.U. z 2022 r., poz. 904).
Głównym celem nowelizacji przepisów o PPE jest poprawa funkcjonowania Pracowniczych Programów Emerytalnych (PPE). W związku z tym ustawa wprowadza szereg zmian korygujących funkcjonujące rozwiązania. Ustawa w swoich założeniach ma wprowadzać ułatwienia dla pracodawców u których funkcjonują PPE oraz ma zachęcać do tworzenia nowych PPE.
Zmienione przepisy o PPE:
1) wprowadzają ułatwienia w prowadzeniu PPE dla pracodawców poprzez przeniesienie z pracodawców obowiązków administracyjnych związanych z PPE na instytucje finansowe obsługujące PPE, które posiadają niezbędną do tego infrastrukturę techniczną i kadry (przeniesienie obowiązku sporządzania informacji rocznej dotyczącej realizacji programów przekazywanej corocznie organowi nadzoru, przeniesienie obowiązku informowania organu nadzoru o zmianie danych zarządzającego);
2) uproszczają tryb przekazywania organowi nadzoru przez pracodawców porozumień z reprezentacją pracowników o zawieszeniu odprowadzania bądź ograniczeniu wysokości składek podstawowych w PPE przez zastąpienie trybu ich rejestracji przez organ nadzoru w drodze decyzji administracyjnej na tryb postępowania, w ramach którego pracodawca zgłaszałby jedynie fakt zawarcia porozumienia, przekazując równocześnie to porozumienie;
3) znoszą fakultatywny zakaz wnoszenia składki dodatkowej wprowadzając pełną możliwość wnoszenia składek dodatkowych; obecnie wnoszenie składki dodatkowej do programu jest możliwe, jeżeli umowa zakładowa tego nie zakazuje;
4) wprowadzają możliwość odprowadzania składki dodatkowej z innych źródeł niż wynagrodzenie za okresy, w których uczestnik programu nie otrzymywał od pracodawcy wynagrodzenia; składka dodatkowa odprowadzana ze źródeł innych niż wynagrodzenie będzie przekazywana przez uczestnika na rachunek dodatkowy wskazany przez pracodawcę, z którego następnie pracodawca będzie odprowadzał ją na rachunek uczestnika w programie, w uzgodnionym z nim terminie.
5) wprowadzają do ustawy nowe rozwiązanie w postaci „przeniesienia środków”; zgodnie z ustawą „przeniesienie środków” oznacza przekazanie przez dotychczasowego zarządzającego środków zgromadzonych w ramach programu do nowego zarządzającego w związku ze zmianą formy programu lub zarządzającego;
Ponadto modyfikacji uległy przepisy określające zasady zawieszania składki podstawowej i ograniczania jej wysokości.
W zmianach tych:
uregulowano maksymalny termin jednostronnego ograniczenia składki odstawowej przez pracodawcę (w okresie obejmującym 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych łączny okres jednostronnego ograniczenia nie może przekroczyć 6 miesięcy),
wyraźnie wskazano w ustawie, że po okresie zawieszenia albo czasowego ograniczenia wysokości składki podstawowej pracodawca nie jest obowiązany do wpłaty kwoty składki, która nie została odprowadzona w związku z zawieszeniem albo czasowym ograniczeniem wysokości składki podstawowej;
Nowelizacja dostosowuje też przepisy o PPE do obowiązujących uregulowań ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, w zakresie dotyczącym zasad załatwiania spraw i sporządzania dokumentów z wykorzystywaniem systemów elektronicznych, a także używanej terminologii (wprowadzając właściwą terminologię – postać „papierowa” lub „elektroniczna”).
ustawa z 7 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o pracowniczych programach emerytalnych oraz ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz.U. z 2022 r., poz. 904).