Narzędzia:
Dodatkowe wynagrodzenie roczne jest rodzajem premii za przepracowanie u danego pracodawcy pełnego roku kalendarzowego i wówczas pracownik uzyskuje prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości. W przypadku nieprzepracowania pełnego roku pracownik może nabyć prawo do tzw. trzynastki proporcjonalnej do okresu przepracowanego. Pod warunkiem, że okres ten wynosi co najmniej 6 miesięcy. Ale są też wyjątki. Sprawdź 12 praktycznych przykładów, pomocnych w prawidłowym ustaleniu uprawnień do dodatkowego wynagrodzenia za 2018 rok.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Do końca marca pracodawcy należący do sfery budżetowej mają obowiązek wypłacenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego za rok ubiegły, popularnie zwanego trzynastką. Dokonane pracownikom wypłaty muszą być we właściwy sposób rozliczone z ZUS. Płatnicy wciąż zgłaszają tu szereg wątpliwości i problemów. Te najczęściej występujące w praktyce wyjaśniamy w artykule.
Prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego przysługuje pracownikom sfery budżetowej po przepracowaniu co najmniej 6 miesięcy rozumianych jako 180 dni. Licząc ten okres, trzeba przyjąć, że miesiąc jest równy 30 dniom. Przepisy nie uzależniają prawa do trzynastki od zajmowanego stanowiska, wymiaru etatu oraz źródła finansowania wpłat.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne wypłacają obligatoryjnie pracodawcy sfery budżetowej. Firmy prywatne mogą ale nie muszą nagradzać w ten sposób pracowników. Jeżeli jednak chcą dawać pracownikom takie świadczenie – zasady jego wypłacania nie mogą być mniej korzystne niż te, które obowiązują w zakładach państwowych.
Sprawa dotyczy terminu wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Z pracownikiem zostanie rozwiązana umowa o pracę za wypowiedzeniem dokonanym przez pracodawcę z dniem 30 kwietnia 2016 r. Przyczyną rozwiązania jest likwidacja etatu. Kiedy należy wypłacić dodatkowe wynagrodzenie roczne za rok 2016 rok? Czy dopuszczalne jest wypłata trzynastki w terminie rozwiązania stosunku pracy lub wypłat za 2015 r.? Czy też należy ją wypłacić dopiero w pierwszych trzech miesiącach 2017 r.?
Czy na podstawie art. 2 ust. 3 pkt 5 lit. b ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego przysługuje pracownikowi samorządowemu, który 1 czerwca 2015 r. został powołany na stanowisko prezesa zarządu gminnej spółki z o.o. i od 1 czerwca do 31 grudnia 2015 r. przebywał na urlopie bezpłatnym u pracodawcy samorządowego?
Pracownik był zatrudniony na podstawie powołania na stanowisku zastępcy burmistrza od 1 grudnia 2002 r. W dniu 9 grudnia 2014 r. został odwołany za 3-miesiecznym wypowiedzeniem, tj. z dniem 8 marca 2015 r. Czy przysługuje mu dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2015 rok?
Pracownik został zatrudniony na czas nieokreślony 1 lipca 2015 r. Od 28 do 31 lipca 2015 r. przebywał na zwolnieniu lekarskim. Czy w tym wypadku pracownikowi należy się trzynastka za 2015 rok?
Pracownica w okresach: od 20 do 24 kwietnia 2015 r., od 12 do 18 maja 2015 r., od 2 czerwca do 8 listopada 2015 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim. Od 9 listopada do 31 grudnia 2015 r. przebywała na urlopie macierzyńskim. Czy w takim przypadku należy wypłacić dodatkowe wynagrodzenia roczne za 2015 rok?
Czy to możliwe, aby pracownik otrzymał trzynastkę za 2 miesiące pracy? Tak, jeśli został zatrudniony na sezon trwający nie krócej niż 3 miesiące. To jednak nie jedyny przypadek, kiedy nieprzepracowanie co najmniej 6 miesięcy uprawnia pracownika do dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Z dniem 31 sierpnia 2015 r. została zlikwidowana jednostka organizacyjna gminy. Pracownicy tej jednostki zostali zatrudnieniu w urzędzie gminy od 1 września lub 5 października. Czy w związku z powyższym pracownikom tym będzie przysługiwała 13-tka za okres zatrudnienia w urzędzie? Czy będzie miał tutaj zastosowanie art. 2 pkt 5 lit. c czy pkt 5 lit. d ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej?
Czy mamy obowiązek wypłacenia trzynastki byłym pracownikom, jeśli jednostka nie posiada na to funduszy?
W podstawie dodatkowego wynagrodzenia rocznego nie uwzględnia się wynagrodzenia za czas zwolnień od pracy, o których mowa w art. 188 Kodeksu pracy oraz wymienionych w przepisach rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy – wyjaśnienia Departamentu Prawa Pracy MPiPS z 23 stycznia 2015 r.
Pracownica była zatrudniona w jednostce samorządowej na umowę zastępstwo do 14 września 2014 r. Od 1 stycznia do 14 września 2014 r. przepracowała 141 dni, 100 dni przebywała na zwolnieniu lekarskim, 29 dni korzystała z urlopu macierzyńskiego. Po rozwiązaniu umowy o pracę zasiłek macierzyński wypłaca ZUS. Czy w takim przypadku były pracodawca powinien wypłacić dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2014 rok?
Urlop okolicznościowy, dni opieki nad dzieckiem, zwolnienie od pracy w celu oddania krwi – za czas tych nieobecności i zwolnień pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia. Jak jednak wskazuje Ministerstwo Pracy, wynagrodzeń tych nie należy uwzględniać obliczając dodatkowe wynagrodzenie roczne.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas