Narzędzia:
Od niedawna zajmuję się sprawami kadrowymi w małej firmie. Zmieniamy rodzaj umowy, na którą będzie zatrudniony pracujący u nas lekarz. Dotychczas lekarz ten zatrudniony był na umowę o pracę, a teraz będzie zatrudniony na umowę cywilno-prawną, tj. umowę o świadczenie usług medycznych. Czy na tę okoliczność należy założyć nową teczkę akt osobowych (w obecnej w części dotyczącej rozwiązania stosunku o pracę będą dokumenty świadczące o zakończeniu umowy o pracę)? Czy pracownik winien przygotować komplet dokumentów standardowo wymaganych przy przyjęciu do pracy, czy też dokumenty złożone przy przyjęciu do pracy na umowę o pracę są nadal aktualne (chodzi o kopie prawa wykonywania zawodu, dyplomu, kwestionariusz osobowy itp.)? Czy w dalszym ciągu pracownik powinien podpisywać się na dotychczasowej liście obecności, czy też powinna być osobna lista na pracowników kontraktowych? Jak ewidencjonować urlop takiego pracownika, czy pozostaje obowiązek wypełniania „wniosku o urlop”, jeżeli chce skorzystać z urlopu? Czy przy zmianie rodzaju umowy (nie ma zmiany stanowiska i zakresu czynności) aktualne są dotychczasowe okresowe badania lekarskie, szkolenie z bhp? Co ze szkoleniami okresowymi bhp - czy jako pracodawca mamy obowiązek w dalszym ciągu kierować na takie szkolenie i za nie płacić, czy też pracownik kontraktowy sam zabiega o te dokumenty? Podobnie z okresowymi badaniami lekarskimi - kto jest zobowiązany do opłat za te badania? Co z wyjazdami, na które kieruje firma - czy firma wystawia delegację lekarzowi kontraktowemu i rozlicza tak, jak pracownika zatrudnionego na umowę o pracę, czy lekarz wystawia rachunek dokumentując koszty pobytu związane z wyjazdem służbowym?
Pracownik złożył podanie o urlop okolicznościowy związku z zawarciem związku małżeńskiego. W jaki sposób należy przechowywać tego typu podania?
Pracowałem w państwowym zakładzie w latach 90-tych. Zakład uległ likwidacji. Rok wcześniej część tego zakładu została przejęta przez jednostkę budżetową. W świadectwie pracy, jakie uzyskałem od zakładu w chwili przejęcia jest wpis w poz. 5 „stosunek pracy został rozwiązany za porozumieniem zakładów pracy”, bez żadnej szczegółowej informacji. Obecnie poszukuję szczegółowego świadectwa pracy za tamten okres pracy. Zwróciłem się do następcy o wystawienie takiego dokumentu i uzyskałem odpowiedź negatywną. Stwierdzono, że oprócz świadectwa pracy od poprzedniego pracodawcy, następca nie otrzymał żadnych akt osobowych i nie ma na podstawie czego wystawić dokumentu, poza tym nie jest upoważniony do wystawienia dokumentu za poprzedni zakład pracy. Z powodu braku szczegółowego dokumentu za tamten okres mam problem z otrzymaniem świadczenia emerytalnego. Czy następca ma rację? Czy nie powinien w tamtych czasach poprosić o akta przejętych pracowników? Gdzie szukać pomocy w powyższej sprawie i jak postąpić w stosunku do następcy? Zaznaczam, że następcą jest jednostka budżetową. Czy nie powinna ustalić szczegółowych okresów pracy na podstawie postępowania wyjaśniającego na tę okoliczność, np. przesłuchania świadków?
Były pracownik obsługi szkoły zwrócił się z prośbą o wystawienie świadectwa pracy za lata zatrudnienia w szkole, które udokumentował oryginałami umów o pracę. Po odszukaniu w archiwum teczki akt osobowych tego pracownika zauważyłam brak tych umów w jego dokumentacji. Czy mogę wystawić świadectwo pracy pomimo braku tych umów w aktach osobowych - tylko na podstawie jego oryginalnych umów, które widziałam, skserowałam, potwierdziłam zgodność z oryginałem i umieściłam w jego teczce osobowej? Nadmieniam, że pracownik potrzebuje tego świadectwa w celu przedłożenia w ZUS.
Czy pracodawca ma obowiązek poinformowania pracownika o przysługującym mu urlopie szkoleniowym, po szkoleniu kończącym się egzaminem? Jeśli tak, to w jakiej formie ma to nastąpić - czy musi być to na piśmie, z kopią w aktach osobowych pracownika?
Pracodawcy skarżą się na uciążliwości związane z papierowym prowadzeniem i archiwizowaniem dokumentacji pracowników i ich akt osobowych. Podkreślają, że ponoszą w związku z tym znaczne koszty, wiąże się to często także z koniecznością przygotowania dodatkowych warunków lokalowych. Postulują, aby wprowadzić możliwość prowadzenia dokumentacji pracowniczej nie tylko w formie papierowej, ale także w wersji elektronicznej. Co na ten temat myśli resort pracy i czy jest szansa na zmianę przepisów?
Czy nauczyciel, który legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych, na którym widnieje nazwisko panieńskie, powinien okazać się aktem zawarcia małżeństwa? Jeśli tak, to w której części akt osobowych powinien być przechowywany taki dokument w przypadku, jeśli został dostarczony już po zawarciu umowy?
Czy pracownik samorządowy , który odbył służbę przygotowawczą (posiada stosowne zaświadczenie), przyjmując się do pracy u innego pracodawcy samorządowego musi złożyć ślubowanie (nie posiadam wiedzy - oprócz ustnego zapewnienia pracownika - że w poprzednim samorządowym zakładzie pracy takie ślubowanie złożył )? W której części akt przechowuje się ślubowanie?
Czy dokumentację wypadkową w pracy należy przechowywać w odrębnym segregatorze razem z rejestrem wypadków, czy w aktach osobowych pracownika, którego to dotyczy?
Pracownica mająca w teczce zgodę na wcześniejsze kończenie pracy w związku z karmieniem dziecka piersią od września 2009 r. nie będzie korzystała z wyżej wymienionej przerwy. Czy w aktach osobowych trzeba zamieścić informację o zaprzestaniu korzystania przez pracownicę z takiej przerwy?
Jednostką nadrzędną szkoły jest starostwo powiatowe, zatem dyrektor szkoły jest pracownikiem starostwa. Czy w związku z tym teczka akt osobowych dyrektora powinna znajdować się w szkole, czy też w starostwie? Jeżeli tak, to kto powinien zmieniać warunki zatrudnienia dyrektora w zakresie wynikającym ze zmiany tabeli wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli oraz dodatków motywacyjnych i funkcyjnego?
Wprowadzenie kilku nowych rodzajów urlopów oraz zlikwidowanie obowiązku uzyskiwania od pracownika informacji o pozostawaniu zarejestrowanym jako bezrobotny wymusiło kolejne zmiany - tym razem w tzw. rozporządzeniu w sprawie prowadzenia dokumentacji pracowniczej. Projekt nowelizacji aktu zawiera zmiany, ale nie są one tak rewolucyjne i daleko idące, jak ostatnie nowelizacje prawa pracy…
W aktach pracownika mam zaświadczenie o porodzie ze szpitala, czy muszę sporządzić wniosek o urlop macierzyński?
Czy można przechowywać, poza aktami osobowymi, kserokopie zaświadczeń potwierdzających uczestnictwo nauczyciela w krótkich formach doskonalenia, np. 2-godzinne warsztaty metodyczne, konferencje itp.? Dyrektor twierdzi, że tak - np. w tzw. nadzorze pedagogicznym. Jeżeli zaświadczenia te powinny trafiać do akt osobowych, to akta niektórych nauczycieli liczą do 300 dokumentów w części B (nauczyciel z 20-letnim stażem pracy).
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas