Narzędzia:
Pytanie: Chciałabym zapytać o kwestię prawidłowej organizacji czasu pracy w Urzędzie Stanu Cywilnego. Chodzi mi o sytuację, gdzie pracownicy USC pracują w podstawowym systemie czasu pracy od poniedziałku do piątku po 8 godzin. Zdarzają się jednak soboty, w których pracownik USC musi udzielić ślubu i wykonuje wtedy pracę przez ok. 4 godziny. Czy to, że takie sytuacje mają czasami miejsce powoduje, że powinien być w tym przypadku zmieniony system czasu pracy, np. na równoważny? Jak uregulować w regulaminie pracy tę kwestię bo w tej chwili jest tam zapis, że sobota jest w urzędzie gminy, a co za tym idzie w również USC, dniem wolnym od pracy? W regulaminie mamy również zapis o tym, że pracownikowi zatrudnionemu w sobotę przysługuje w zamian wolny dzień, ale jest też paragraf, który mówi o tym, co przysługuje pracownikowi za pracę w godzinach nadliczbowych, tj. czas wolny 1:1 lub wynagrodzenie. Jak więc traktować tę 4-godzinną pracę w sobotę: czy jako pracę w sobotę, czy nadgodziny?
Pytanie: Zgodnie z ustawą o urzędnikach państwowych okres rozliczeniowy dla pracowników naszej jednostki może być 8-tygodniowy. Do tej pory stosowany był 1-miesięczny okres rozliczeniowy i prowadzone były miesięczne karty ewidencji czasu pracy. W jaki sposób mam prowadzić karty ewidencji w przypadku 8-tygodniowego okresu rozliczeniowego, czy karty powinny być 8 tygodniowe? Od kiedy liczyć 8 tygodni? Niektóre miesiące mają więcej niż 4 tygodnie, więc nie będzie 8 tygodni odpowiadało 2 miesiącom.
Pytanie: W jaki sposób pracownik samorządowy ma „odrobić” wyjście prywatne w godzinach pracy tak, aby pracodawca nie naraził się na zarzut pracy w godzinach nadliczbowych? Pracujemy w systemie równoważnego systemu czasu pracy, od poniedziałku do czwartku od 7.30 do 15.30, a w piątek od 9.00 do 17.00.
Pytanie: Pracownicy pracują w firmie w następujących godzinach: w poniedziałki od 8.00 do 16.00, a od wtorku do piątku od 7.00 do 15.00, soboty są wolne (czas pracy wynosi 8 godzin każdego dnia roboczego). Podobno rozpoczynając pracę o godzinie 8.00 w poniedziałek rozpoczyna się również doba pracownicza, która kończy się we wtorek o godzinie 8.00. Czy więc praca w godzinach od 7.00 do 8.00 we wtorek to nadgodziny? A może też w środę, czwartek i piątek praca od 7.00 do 8.00 to nadgodziny? Przypominam, że pracownicy nie pracują więcej niż 8 godzin. Jak wybrnąć z tego problemu, nie zmieniając dotychczasowych godzin pracy? Jak nazwać ten system i rozkład czasu pracy, żeby wszystko było dobrze?
Pytanie: Jak rozliczyć czas pracy w systemie równoważnym dla pracownika z orzeczeniem niepełnosprawności o stopniu umiarkowanym? Urząd pracuje w poniższym systemie godzin: » poniedziałek: 7.30 - 17.30, » wtorek, środa, czwartek: 7.30 - 15.30, » piątek: 7.30 - 13.30. Pracownik o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności powinien pracować 7 godzin dziennie, czyli 35 godzin tygodniowo. Jak ustalić czas pracy, skoro urząd w piątek pracuje 6 godzin?
Pytanie: Planuję zatrudnienie sekretarki na pół etatu. Jej grafik pracy miałby być następujący: poniedziałek 14.00 - 18.00, wtorek 7.00 - 11.00, środa 14.00 - 18.00, czwartek 7.00 - 11.00, piątek 10.00 - 14.00. Czy taki rozkład jest prawidłowy? Czy jest to naruszenie doby pracowniczej? Dodam, że pani ta studiuje i to właśnie jej zależy na takim rozłożeniu czasu pracy.
Pytanie: Czy policjant w normalnych warunkach pracy, tzn. nie w czasie specjalnych akcji, może pracować w poniedziałek od 14.00 do 22.00, a we wtorek od 6.00 do 14.00?
Pytanie: Która z ustaw jest ustawą nadrzędną w stosunku do pracownika samorządowego - Kodeks pracy czy ustawa o finansach publicznych? Przykładowo urząd pracuje w systemie równoważnym czasu pracy. W miesiącach, w których występuje przekroczenie miesięcznej normy czasu pracy, celem uniknięcia nadgodzin, pracownicy pracują w określone dni krócej. W miesiącach, w których występuje niedobór w stosunku do normy, korzysta się z art. 81 Kodeksu pracy. Kontrole RIO uznają takie sytuacje (mimo jednoznacznych uregulowań prawnych cyt. powyżej Kodeksu pracy) za niegospodarność (w styczniu 2012 r. norma wynosi 168 godzin, czas przepracowanych 170 godzin, a w listopadzie 2011 r. norma to 168 godzin, przepracowanych 166 godzin).
Pytanie: Ustawa z 15 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym wprowadziła nowe regulacje dotyczące obowiązków przedsiębiorcy wykonującego przewóz drogowy. Zgodnie z ww. ustawą przedsiębiorca wykonujący przewóz drogowy jest obowiązany wystawić kierowcy wykonującemu przewóz drogowy zatrudnionemu u tego przedsiębiorcy zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu. Przepisy stosuje się odpowiednio do kierowcy niezatrudnionego przez przedsiębiorcę, lecz wykonującego osobiście przewozy na jego rzecz, oraz do przedsiębiorcy osobiście wykonującego przewozy drogowe. Gmina zatrudnia kierowcę do przewozu osób niepełnosprawnych i innych autobusem będącym jej własnością. W świetle nowych regulacji prawnych zachodzi pytanie - czy gmina jest przedsiębiorcą i zgodnie z ustawą o czasie pracy kierowców powinna wydawać zaświadczenie, o którym mowa w art. 31 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców? Proszę o wyrażenie opinii w powyższej kwestii.
Pytanie: W instytucji kultury na podstawie regulaminu pracy obowiązuje podstawowy system czasu pracy, tzn. od poniedziałku do piątku od 8.00 do 16.00. Czy można pracownikowi kierownikowi wyrazić zgodę na umowę o pracę z nienormowanym czasem pracy? Dyrekcja wyraża na to zgodę, ale czy jest to zgodne z przepisami prawa?
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas