W naszym kraju występują różne formy zatrudnienia, nie tylko spopularyzowana i uważana za najkorzystniejszą dla pracownika umowa o pracę. To, na jakich warunkach uzyskujesz dochody będzie miało istotne znaczenie w staraniu się o kredyt w banku.
Forma zatrudnienia jest to nic innego jak zbiór wszystkich warunków pracy określonych w umowie zawartej między pracownikiem, a pracodawcą. Wyróżniamy następujące formy zatrudnienia:
umowę o pracę na okres próbny, czas określony i nieokreślony,
umowa zlecenie na czas określony i nieokreślony,
umowa o dzieło,
umowa agencyjna,
kontrakt menedżerski,
jednoosobowa działalność gospodarcza
niepracownicze formy zatrudnienia
Jednak nie wszystkie z ww. form zatrudnienia dają taką samą szansę na kredyt.
Każdy, kto stara się o kredyt w banku, musi być wiarygodny dla analityka wydającego decyzję kredytową i wykazać, że jest w stanie spłacić zobowiązanie. Banki szczegółowo sprawdzają, czy kredytobiorca ma stabilna pracę zapewniającą odpowiednio wysokie dochody.
Bank zweryfikuje np. staż pracy, rodzaj umowy (najlepsza opcja to umowa o pracę na czas nieokreślony), reputację firmy i stabilność branży, w której pracodawca działa.
Umowa zlecenie na czas nieokreślony z odpowiednio wysokimi dochodami, również daje szanse na kredyt.
Kredyt hipoteczny wymaga umów na dłuższy nieokreślony okres. Umowy na czas określony mogą być niewystarczające. Takie zobowiązanie jest spłacane często 20-30 lat. Umowę cywilnoprawną można na dobrą sprawę zerwać w każdym momencie, natomiast jeśli umowa zawiera datę, z którą się kończy, to nie ma żadnej pewności, że klient później zachowa ciągłość zatrudnienia. Kredyty hipoteczne to zobowiązania na wysokie kwoty, dlatego o wiele lepiej jest posiadać umowę na czas nieokreślony, albo prowadzić firmę dłuższy czas, wskazując odpowiednie dochody.
Nie od dziś wiadomo, że forma zatrudnienia wpływa na zdolność kredytową, gdyż ta jest liczona nie tylko na podstawie miesięcznych dochodów i wydatków klienta, ale też wg źródła uzyskiwania dochodu. Jak już wspomnieliśmy umowy cywilnoprawne bądź umowy na czas określony są mniej stabilne, niż umowa o pracę na czas nieokreślony, bądź prowadzenie przedsiębiorstwa, które już sprawdziło się na rynku i dobrze prosperuje.
Jeżeli Twoja zdolność kredytowa jest niewystarczająca, aby zrealizować swoje plany i uzyskać kredyt w banku, zawsze możesz podjąć konkretne działania aby ją zwiększyć poprzez:
zmianę umowy na bardziej stabilną,
znalezienie dodatkowego źródła dochodów,
zmniejszenie miesięcznych wydatków,
wnioskowanie o kredyt z drugą osobą,
wniesienie wyższego wkładu własnego (w kredycie hipotecznym).
Choć wszystkie banki stosują podobne kryteria przy ocenie zdolności kredytowej, to nie będzie ona taka sama w każdej instytucji. Istotny może być np. wiek klienta. Niektóre banki nie udzielają kredytów osobom młodym bez historii kredytowej lub powyżej wieku emerytalnego. Długoletni Klienci konkretnego banku mogą liczyć na preferencyjne warunki kredytowe. Wobec tego możesz mieć nieco większą zdolność w tym właśnie banku niż w innym.
Kredyty bankowe dzisiaj również są dostępne online. Najczęściej bank prosi o zaświadczenie o dochodach od pracodawcy lub/i PTI czy wyciąg z konta bankowego, na które wpływa wynagrodzenie. Zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach uzyskasz bezpośrednio od swojego pracodawcy z działu kadr. Dodatkowo bank może się zdecydować na bezpośredni kontakt z pracodawcą potencjalnego kredytobiorcy, celem weryfikacji danych podanych we wniosku kredytowym.
Artykuł sponsorowany