Pokaż mi, jak wygląda twoje ogłoszenie, a przekonam Cię, że to kluczowy element w znalezieniu dobrego pracownika. Jest wiele aspektów, na które kandydat zwraca uwagę, takich jak wygląd samego serwisu i ogłoszenia, intuicyjność procesu rekrutacji oraz kompletność informacji na temat pracy i pracodawcy. Jednak to właśnie twoje ogłoszenie jest pierwszym miejscem kontaktu z potencjalnym pracownikiem i od jego jakości zależy powodzenie twoich poszukiwań. Twórcy portalu Aplikuj.pl, odwiedzanego przez ponad 1 mln unikalnych użytkowników miesięcznie, potwierdzają, że kandydat rozpoczyna ocenę pracodawcy od przejrzenia ogłoszenia. Dlatego powinieneś zadbać o jego jakość i atrakcyjność, aby zwiększyć szansę na pozyskanie najlepszego kandydata.
Serwisy pracy oraz popularne platformy rekrutacyjne, takie jak Aplikuj.pl, są jednymi z najważniejszych narzędzi dla pracodawców. Skuteczne wykorzystanie ich możliwości może znacząco obniżyć koszty pozyskiwania nowych pracowników. Kandydaci z kolei podejmują decyzję o aplikowaniu, opierając się nie tylko na faktach, ale także na wrażeniach i emocjach. Dlatego powinieneś zadbać o sposób prezentowania jest Twojej firmy oraz oferty pracy na takich platformach. Pomoże to przyciągnąć więcej odpowiednich kandydatów i wyróżnić się na tle konkurencji.
Aby zbudować pozytywne doświadczenie kandydatów i przyciągnąć najlepszych pracowników, zalecamy korzystanie z narzędzi takich jak portale pracy. Oferują one rozbudowane profile pracodawców, spersonalizowane graficznie ogłoszenia oraz wbudowane funkcje ATS ułatwiające komunikację z kandydatem.
Serwis Aplikuj.pl jest jednym z największych w Polsce portali z dziesiątkami tysięcy ofert pracy z wielu różnych branż, wyposażonym w nowoczesne narzędzia ułatwiające poruszanie się po dzisiejszym rynku pracy. Dzięki mocnej integracji i promocji w social mediach, portal zwiększa efektywność publikacji ofert pracy i wspomaga firmy we wdrażaniu nowych pracowników. Dzięki niemu możesz zapewnić kandydatom rozbudowane i obiektywne informacje o swojej firmie. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie ma ogromne znaczenie, dlatego zadbaj o to, aby kandydat czuł się dobrze już od pierwszego kontaktu z Twoją firmą.
Oczywiście, w rekrutacji chodzi o ludzi i relacje, a nie tylko o liczby i wyniki. Jednak, aby zoptymalizować proces, warto ustalić odpowiednie wskaźniki, takie jak koszty pozyskania CV. Doświadczeni rekruterzy liczą średni koszt skutecznej rekrutacji, biorąc pod uwagę źródło pozyskania kandydatów, a także dbają o ich satysfakcję. Pamiętaj, że osoby szukające pracy to ludzie i ich dobre wrażenie o Twojej firmie może przyciągnąć kolejnych wartościowych pracowników.
„W okresie ostatnich 12 miesięcy naszym największym wyzwaniem było zwiększenie efektywności publikacji ogłoszenia, a to nie jest takie proste” – mówi Witold Królczyk – COO Aplikuj.pl i dodaje: „Co kilka miesięcy prosimy naszych klientów o kalkulację tych wartości w odniesieniu do rekrutacji prowadzonych przy pomocy innych portali i dzięki wprowadzonym zmianom efektywność znacznie się poprawiła, dzięki czemu stajemy się konkurencyjni na rynku”.
„Na naszych stronach dostępnych jest ponad 30 000 ogłoszeń. Dzięki temu kandydat ma w czym wybierać. Ale tylko część z nich to ogłoszenia „komercyjne” i właśnie te mają najlepszą ekspozycję i efektywność. Są sugerowane zainteresowanym kandydatom, promowane w newsletterach oraz w social mediach i wyróżniane u partnerów. To powoduje, że skuteczność ogłoszeń w Aplikuj.pl (liczona jako średnia liczba przesłanych CV) wzrosła o ponad 30% w ciągu ostatnich 6 miesięcy” – mówi Witold Królczyk, Aplikuj.pl.
„Jesteś pracodawcą? Zdecydowanie najbardziej efektywne i atrakcyjne są u nas oferty „no limit z promocją marki”. Nasi klienci otrzymują dedykowany profil pracodawcy, indywidualną szatę graficzną i mogą publikować oferty, schodząc nawet do ceny rzędu kilkunastu złotych za jedno ogłoszenie. Przy tym zapewniamy klientowi promocję w social mediach na zapytania brandowe i sporą ekspozycję na stronach serwisu” – mówi Izabela Foltyn z Aplikuj.pl.
Czyż nie jest to wspaniałe, gdy skuteczna rekrutacja idzie w parze z dobrym wrażeniem? Oczywiście, że tak! Ale aby to osiągnąć, musisz włożyć więcej wysiłku w proces i współpracę z portalem pracy. Musisz też zdawać sobie sprawę z tego, za czym nie przepadają kandydaci o pracę. Poniżej poznasz najważniejsze „grzechy” rekruterów i portali ogłoszeniowych:
Problem/trudność |
Rola rekrutera |
Rola portalu ogłoszeniowego (na przykładzie Aplikuj.pl) |
Brak informacji o wynagrodzeniu: Kandydaci chcą wiedzieć, jakie wynagrodzenie oferuje firma na danym stanowisku. Brak tych informacji utrudnia im decyzję o złożeniu aplikacji i może zniechęcić z korzystania z danego serwisu. |
Ostateczna decyzja należy do rekrutera i zwykle jest zgodna z ogólną polityką firmy. |
Serwis może promować oferty z “widełkami”. |
Złożone procesy rejestracji: Niektóre serwisy wymagają złożonych procesów rejestracji, które mogą być frustrujące dla kandydatów i utrudniać im aplikowanie na stanowiska. Szczególnie na urządzeniach mobilnych. |
Czasami rekruterzy budują zbyt skomplikowane formularze rejestracyjne. |
To serwis ogłoszeniowy kieruje pierwszymi krokami kandydata i musi być zoptymalizowany pod wszelkie urządzenia. |
Ograniczone informacje o firmie: Kandydaci chcą wiedzieć więcej o firmie, w której będą pracować jeszcze przed złożeniem aplikacji. Brak takich informacji lub ich niedostateczna ilość może zniechęcić kandydatów. |
Niektóre informacje mogą być udostępnione tylko przez rekrutera. |
Portal może publikować wiele informacji na podstawie źródeł zewnętrznych i historii publikacji. |
Brak odpowiedzi na aplikacje. To może sprawić, że kandydaci tracą zaufanie do danego serwisu lub firmy. |
Rekruter powinien pamiętać o podziękowaniu za udział w procesie. |
Serwisy ogłoszeniowe mają często wbudowany system ATS, który ułatwia proces szybkiej odpowiedzi (także negatywnej) |
Powtarzające się oferty pracy lub źle podpowiedziane oferty pracy. Kandydaci mogą czuć się zirytowani, gdy otrzymują wyniki nieaktualne lub niepasujące do ich oczekiwań. Niestety wiele serwisów tak robi. |
Nie ma wpływu. |
To serwis decyduje co pokazuje kandydatowi i powinien starać się o odpowiednią bazę ogłoszeń oraz rozwijać technologicznie wyszukiwarkę. |
Serwis pracy to pierwszy kontakt kandydata z twoją marką, dlatego ważne jest, abyś zadbał o odpowiednią prezentację swojej firmy już w ogłoszeniu. Wszak przedstawiciele młodych pokoleń na rynku pracy cenią sobie dostęp do informacji o miejscu, do którego aplikują. Chcą poznać kulturę organizacyjną, misję i warunki pracy przed podjęciem decyzji. Dlatego upewnij się, że te informacje są bez trudu dostępne w Internecie, zwłaszcza jeśli nie wszyscy rekruterzy uzupełniają je w ogłoszeniach. To da Ci nad nimi przewagę! Skorzystaj z Aplikuj.pl, aby dostarczyć kandydatom kompleksowych informacji o twojej firmie! Dzięki temu:
Kandydaci będą mogli zobaczyć statystyki zawodów i stanowisk, których twoja firma poszukuje.
Odkryją, jakie benefity najczęściej oferuje twoja firma na podstawie historii ogłoszeń.
Będą mieli dostęp do linków do strony internetowej i profili w mediach społecznościowych twojej firmy.
Łatwo znajdą mapy do siedziby i oddziałów Twojej firmy.
Zobaczą dynamikę publikacji ogłoszeń i ich popularność.
Będą mieli dostęp do danych z KRS, GUS, CEIDG.
Sprawdzą opinie z Google.
Będą mogli przejrzeć archiwalne ogłoszenia.
Dodatkowo, jeśli Twoja firma ma rozbudowany (płatny) profil w Aplikuj.pl, możesz dodać galerię zdjęć, filmy, opinie i inne sekcje, aby jeszcze lepiej się przedstawić. Nie przegap tej szansy, aby zapewnić kandydatom pełne informacje o twojej firmie!
Z perspektywy kandydatów o wiele ważniejsze niż popularność i efektywność serwisu ogłoszeniowego jest to, czy oferujesz dopasowaną ofertę, pełne informacje o pracy i firmie oraz czy proces aplikowania jest wygodny i intuicyjny. Dlatego w ostatnich miesiącach Aplikuj.pl przebudował serwis i wprowadził nowe rozwiązania:
Intuicyjna wyszukiwarka – proponuje ogłoszenia rzeczywiście pasujące do zapytania. Rozwiązanie wspomagane zaawansowanym autorskim mechanizmem i słownikiem zawodów i obszarów zawodowych.
Profil kandydata – pozwala bezpiecznie zarządzać własnymi danymi, powiadomieniami oraz przeglądać historię aplikowań.
Kreator CV (wzory do wyboru) – tworzy atrakcyjne wizualnie i przejrzyste CV w pliku PDF na podstawie danych wpisanych w profilu.
Setki porad dotyczących samego procesu rekrutowania jak i pracy. Porady są regularnie aktualizowane.
Narzędzia do komunikacji z rekruterem (także video) wywoływane z poziomu ATS oraz kalkulator wynagrodzeń.
Co najważniejsze, szybki proces aplikowania i kontaktu z rekruterem, wygodny także na urządzeniach mobilnych.
Wykonanie większość wyżej wymienionych funkcji platformy było współfinansowane w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19 przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.
Pamiętaj jeszcze, że dla kandydata jakość procesu aplikowania jest tożsama z atrakcyjnością oferty i samym pracodawcą. Dbanie o ten proces to troska o Twój wizerunek.
Publikację sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Wydatek współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.
Artykuł partnera