Będzie zmiana przepisów ws. warunków zatrudniania pracowników delegowanych

Leszek Skupski
Leszek Skupski
03.02.2020AKTUALNE

Będzie zmiana przepisów ws. warunków zatrudniania pracowników delegowanych

Ministerstwo pracy przygotowało projekt zmiany przepisów o delegowaniu pracowników na terytorium RP. Nowe przepisy ograniczą okres delegowania pracowników do 12 miesięcy, z możliwością przedłużenia tego okresu o kolejne 6 miesięcy na podstawie umotywowanego powiadomienia złożonego do PIP.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Jakie warunki wynagradzania będzie zobowiązany zapewnić pracownikowi pracodawca delegujący go do wykonywania usług na terytorium RP?
  • Przez jaki okres będą mogły stosowanie warunki zatrudnienia określone przepisami?
  • W jakim terminie mają zacząć obowiązywać zmienione przepisy?

Projekt nowelizacji ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług oraz niektórych innych ustaw, mający na celu wdrożenie do polskiego prawa dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 28 czerwca 2018 r., znajduje się obecnie na etapie konsultacji publicznych. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać w lipcu 2020 r.

Wynagrodzenie takie, jak w kraju oddelegowania

Przepisy ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług nakładają na pracodawcę delegującego tymczasowo pracownika na terytorium Polski obowiązek zapewnienia takiemu pracownikowi minimalnych warunków zatrudnienia – nie mniej korzystnych niż wynikające z przepisów Kodeksu pracy oraz innych przepisów regulujących prawa i obowiązki pracowników.

Warunki te obejmują obecnie:

  1. normy i wymiar czasu pracy oraz okresy odpoczynku dobowego i tygodniowego,

  2. wymiar urlopu wypoczynkowego,

  3. minimalne wynagrodzenie za pracę,

  4. wysokość wynagrodzenia i dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych,

  5. bezpieczeństwo i higienę pracy,

  6. ochronę pracownic w okresie ciąży oraz w okresie urlopu macierzyńskiego,

  7. zatrudnianie młodocianych oraz wykonywanie pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dziecko,

  8. zasady równego traktowania oraz zakaz dyskryminacji w zatrudnieniu, a także

  9. wykonywanie pracy zgodnie z przepisami o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.

Celem zmiany przepisów jest rozszerzenie obowiązkowych warunków zatrudnienia pracowników delegowanych w zakresie ich wynagrodzenia oraz stawek dodatków lub zwrotu wydatków. Obecnie pracownik delegowany powinien otrzymywać przynajmniej pensję minimalną kraju przyjmującego, odprowadzając jednocześnie składki socjalne w państwie, które go wysyła. Zmiana przepisów zakłada wypłatę wynagrodzenia pracownikowi w okresie oddelegowania na takich samych zasadach, jak w przypadku pracownika lokalnego.

Projektowane zmiany polegają na:

  1. zastąpieniu pojęcia „minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie odrębnych przepisów” – pojęciem „wynagrodzenia za pracę”, oraz

  2. dodaniu nowego warunku zatrudnienia, tj. należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową z miejsca pracy na terytorium RP, do którego pracownik został delegowany, do innego miejsca pracy na terytorium RP lub poza terytorium RP.

Okres stosowania minimalnych warunków – 12 miesięcy…

Nowelizacja, realizując założenia dyrektywy, przewiduje wprowadzenie 12-miesięcznego okresu gwarancji stosowania minimalnych warunków zatrudnienia.

Zgodnie z nowymi przepisami, przez okres pierwszych 12 miesięcy delegowania każdy pracodawca delegujący pracownika na terytorium RP (z wyłączeniem agencji pracy tymczasowej oraz agencji pośrednictwa pracy) będzie miał obowiązek zapewnić temu pracownikowi minimalne warunki zatrudnienia. Po tym okresie obligatoryjny poziom gwarancji warunków zatrudnienia będzie uzależniony od określonego zachowania takiego pracodawcy.

z możliwością jego przedłużenia o kolejne 6 miesięcy

Po upływie wskazanego limitu delegowania pracownik zostanie już zasadniczo objęty wszelkimi warunkami zatrudnienia, jakie obowiązują w państwie, do którego został delegowany. Nowe przepisy zakładają jeszcze możliwość przedłużenia 12-miesięcznego okresu stosowania minimalnych warunków zatrudnienia do okresu nieprzekraczającego 18 miesięcy od dnia rozpoczęcia świadczenia usługi. W takiej sytuacji konieczne będzie złożenie przez pracodawcę delegującego pracownika umotywowanego powiadomienia do Państwowej Inspekcji Pracy.

Źródło: projekt ustawy z 28 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług oraz niektórych innych ustaw (na etapie konsultacji publicznych)

Podstawa prawna: 
  • art. 4 ustawy z 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 2206, ze zm.),

  • dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/957 z 28 czerwca 2018 r. zmieniająca dyrektywę 96/71/WE dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług (Dz. Urz. UE. L 173 z 9.7.2018, str. 16).
Autorem odpowiedzi jest: 

Leszek Skupski

Słowa kluczowe:
delegowanie pracowników

Leszek Skupski
AUTOR
Radca prawny, specjalizuje się w zagadnieniach związanych z prawem pracy i ubezpieczeniami społecznymi. Autor licznych artykułów z zakresu wynagrodzeń, prawa pracy i rozliczeń z ZUS. Od 2008 r. redaktor publikacji kadrowo-płacowych i ubezpieczeniowych Wydawnictwa Wiedza i Praktyka.

Sprawdź inne artykuły w kategorii Kadry

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo