Wniosek o subwencję finansową z PFR – instrukcja, jak sprawdzić, jakie dane przekazał ZUS w celu weryfikacji wniosku

10.07.2020AKTUALNE

Wniosek o subwencję finansową z PFR – instrukcja, jak sprawdzić, jakie dane przekazał ZUS w celu weryfikacji wniosku

W przypadku złożenia przez przedsiębiorcę wniosku o udzielenie subwencji finansowej w ramach projektu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. (PFR), ZUS przekazuje do PFR dane dotyczące stanu zatrudnienia oraz salda na koncie płatnika. Jeżeli w odpowiedzi na swój wniosek przedsiębiorca otrzymał informację o negatywnym wyniku weryfikacji spełnienia warunków otrzymania subwencji i ma wątpliwości co do poprawności tej weryfikacji, może sprawdzić według jakich zasad ZUS przekazał dane do PFR.

Kolejny wniosek o subwencję składa się dopiero po wyjaśnieniu rozbieżności i upewnieniu się, że zostały spełnione warunki do  jej uzyskania. 

Dane o stanie zatrudnienia

Dane o stanie zatrudnienia ZUS ustala i przekazuje do PFR według:

  1. imiennych raportów rozliczeniowych za 12/2019 na datę 31 grudnia 2019 r.
  2. imiennych raportów rozliczeniowych za okres wynikający z daty wskazanej przez PFR, a jeżeli dokumenty rozliczeniowe nie zostały jeszcze złożone – z poprzedniego okresu rozliczeniowego np.:
  3. dla wniosku o subwencję złożonego 29 maja 2020 r., PFR wskazuje datę 30 kwietnia 2020 r., na którą stan zatrudnienia ustalamy według dokumentów za 04/2020
  4. dla wniosku o subwencję złożonego 8 czerwca 2020 r., PFR wskazuje datę 31 maja 2020 r., na którą stan zatrudnienia ustalamy według dokumentów za 05/2020, a jeżeli te dokumenty nie zostały jeszcze przekazane (termin przesłania dokumentów upływa 15.06.2020 r.) według dokumentów za 04/2020
  5. imiennych raportów rozliczeniowych za miesiąc odpowiadający nazwie miesiąca złożenia wniosku w roku poprzednim, np.:
  • dla wniosku złożonego 28 kwietnia 2020 r. ustalamy stan zatrudnienia według dokumentów za 04/2019,
  • dla wniosku złożonego 7 maja 2020 r. stan zatrudnienia ustalamy według dokumentów za 05/2019.

Dane dotyczące stanu zatrudnienia przekazujemy w rozbiciu na liczbę pracowników, liczbę etatów, liczbę współpracowników – według kryteriów:

  1. Liczba pracowników to liczba ubezpieczonych, którzy nie zostali wyrejestrowani z ubezpieczeń społecznych przed weryfikowaną datą, a za których w badanym okresie rozliczeniowym płatnik złożył:
  • imienne raporty rozliczeniowe ZUS RCA z kodami tytułów ubezpieczenia: 0110, 0111, 0125, 0126 z wyłączeniem osób przebywających na zasiłkach macierzyńskich, rodzicielskich i urlopach wychowawczych 
  • w przypadku braku raportu RCA - imienne raporty rozliczeniowe ZUS RSA z kodami tytułów ubezpieczenia: 0110, 0111, 0125, 0126 oraz z kodami świadczenia/przerwy innymi niż 311, 315, 319, 320, 325, 326, 121, 122 pod warunkiem, że istnieje imienny raport RCA z takim samym kodem tytułu ubezpieczenia w poprzednim okresie rozliczeniowym.
  1. Liczba etatów to suma etatów z imiennych raportów rozliczeniowych ZUS RCA złożonych za ubezpieczonych z kodami tytułów ubezpieczenia: 0110, 0111, 0125, 0126.

Wymiar czasu pracy większy niż pełen etat został ograniczony do 1. Pozostałe wartości zaokrąglane są do dwóch miejsc po przecinku. Jeżeli w danym okresie rozliczeniowym płatnik złożył za ubezpieczonego wyłącznie raport RSA, wymiar czasu pracy jest doliczany do liczby etatów z imiennego raportu rozliczeniowego RCA za poprzedni okres rozliczeniowy, jeśli taki dokument został przekazany do ZUS.

  1. Liczba współpracowników to liczba ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniom społecznym, za których płatnik złożył:
  • imienne raporty rozliczeniowe ZUS RCA i ZUS RSA z kodami tytułów ubezpieczenia: 0411, 0417, 0426, 0428, 0200, 2241, 2242, 0511, 0545, 1240, 1211, 0120

Dla kodu tytułu ubezpieczenia 0120 sumowany jest wymiar czasu pracy wynikający z raportu rozliczeniowego według takich samych zasad jak stosowane przy ustalaniu liczby etatów dla pracowników,

  • imienne raporty rozliczeniowe ZUS RSA z kodem świadczenia/przerwy 311, 315, 319, 320, 325, 326, 121, 122, a okres świadczenia/przerwy przypada na badaną datę lub na ostatni dzień okresu rozliczeniowego w przypadku świadczeń rozliczanych z miesięcznym przesunięciem, np.: stan zatrudnienia ustalany na 31.05.2020 r., za ubezpieczonego w raporcie RSA za 05/2020 wykazany jest kod świadczenia 311 za okres od 01.04.2020 r. do 30.04.2020 r., na koncie płatnika nie ma jeszcze dokumentów za kolejny okres rozliczeniowy – na tej podstawie ubezpieczony jest liczony jako współpracownik na datę 31.05.2020 r.,
  • imienne raporty rozliczeniowe ZUS RSA z kodami tytułów ubezpieczenia: 0110, 0111, 0125, 0126 z kodem świadczenia/przerwy innym niż 311, 315, 319, 320, 325, 326, 121, 122, a jednocześnie płatnik składek nie złożył za ten sam okres rozliczeniowy oraz za poprzedni okres rozliczeniowy imiennego raportu RCA.

Dane o saldzie

Dane o saldzie dotyczą składek na ubezpieczenia społeczne (FUS). ZUS ustala je i przekazuje do PFR w zakresie:

  1. salda według stanu na 31 grudnia 2019 r. i według stanu na dzień zapytania z PFR (banku) odrębnie dla każdej z dat,
  2. wyniku sprawdzenia, czy kwota zadłużenia nie przekracza 8,70 zł (parametr określony przez PFR).
  3. jeśli nie ma zadłużenia, przekazujemy informację, że płatnik nie zalega w opłacaniu składek,
  4. jeśli całe zadłużenie albo jego część jest objęte układem ratalnym lub odroczeniem terminu płatności, przekazujemy informację o objęciu całości albo części zadłużenia ulgą,
  5. jeśli jest zadłużenie, w każdym przypadku przekazujemy informację o tym, czy jest złożony wniosek o zwolnienie z obowiązku opłacania składek (RDZ), który jest rozpatrywany przez ZUS.

Jak samodzielnie zweryfikować, czy dane, które ZUS posiada na podstawie złożonych dokumentów i które ZUS przekazał do PFR, zgadzają się z informacją, jaką przedsiębiorca wskazał we wniosku o subwencję w banku

Przedsiębiorca musi zweryfikować u siebie dokumenty rozliczeniowe, które przekazał do ZUS, za poszczególne okresy z uwzględnieniem powyższych zasad. Musi ustalić, czy wskazał we wniosku o subwencje prawidłowe dane. Jeśli znajdzie w swoich dokumentach błąd, może wysłać do ZUS korektę. Na każdym etapie może też wystąpić z wnioskiem o informację, jakie dane ZUS przekazał do PFR. Jednak w przypadku gdy przedsiębiorca uzna, że niezbędna jest korekta, ZUS rekomenduje złożenie takiego wniosku po złożeniu korekty. Dzięki temu przedsiębiorca uzyska potwierdzenie, jakie dane są zewidencjonowane na koncie w ZUS.

Jak złożyć wniosek o potwierdzenie informacji przekazanych przez ZUS do PFR

Jeśli przedsiębiorca chce się dowiedzieć, jakie dane ZUS przekazał do PFR lub jakie dane są zewidencjonowane po korektach, może złożyć wniosek o informację o stanie konta płatnika składek (RD-3). Musi dołączyć do niego załącznik „Potwierdzenie informacji przekazanych przez ZUS do Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. (PFR) do rozpatrzenia wniosku o udzielenie subwencji finansowej w ramach projektu” (RD-PFR). W załączniku należy wskazać, czego dotyczy pytanie:

  • liczby pracowników/etatów czy
  • salda.

Wniosek RD-3 wraz z załącznikiem RD-PFR można złożyć:

  • drogą elektroniczną przez PUE ZUS
  • za pośrednictwem poczty
  • osobiście w placówce ZUS – na przykład do skrzynki na dokumenty oznakowanej napisem „Tarcza Antykryzysowa”.

Źródło

www.zus.pl

Sprawdź inne artykuły w kategorii ZUS

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo