Od 1 lipca 2016 r. pracodawcy zatrudniający osoby niepełnosprawne będą mieli obowiązek prowadzenia ewidencji wystawionych informacji o kwocie obniżenia wpłat na PFRON. Pojawią się również nowe wzory informacji, wystawianych w celu dokumentowania prawa do obniżenia wpłat.
Przypomnijmy, że do obowiązkowych wpłat na PFRON zobowiązane są firmy, które nie zatrudniają u siebie ustawowo określonej liczby osób niepełnosprawnych (próg ten wynosi 6% ogółu pracowników). Podmioty te mogą jednak obniżyć własne zobowiązania na rzecz Funduszu, kupując usługi lub produkty od pracodawcy zatrudniającego takie osoby (co najmniej 25 osób w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy). Warunkiem obniżenia wpłaty jest terminowe uregulowanie należności za zrealizowaną produkcję lub usługę oraz otrzymanie od sprzedającego informacji o kwocie obniżenia.
Od lipca 2016 r. możliwość uzyskania obniżenia wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zostanie istotnie ograniczona. Maksymalna kwota obniżenia ulegnie zmniejszeniu do wysokości 50% obowiązkowej wpłaty, do której obowiązany jest nabywca w danym miesiącu (aktualnie jest to nawet 80% a nadwyżka może być zaliczona w kolejnych miesiącach).
Dodatkowo przysługująca, a niewykorzystana kwota obniżenia, będzie mogła zostać uwzględniona we wpłatach na Fundusz, ale już tylko przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy (aktualnie – 12 miesięcy), licząc od dnia uzyskania informacji o kwocie obniżenia.
Nowelizacja nakłada na sprzedającego (tj. pracodawcę zatrudniającego osoby niepełnosprawne, od którego kontrahent nabywa produkty i usługi) dodatkowe obowiązki. Będzie on zobowiązany do:
wystawiania informacji o kwocie obniżenia niezwłocznie po terminowym uregulowaniu należności przez kontrahenta, jednak nie później niż do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przypadał termin płatności za zakup,
prowadzenia ewidencji wystawionych informacji o kwocie obniżenia,
przekazywania do PFRON miesięcznych informacji o wystawionych informacjach o kwocie obniżenia – w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wystawił te informacje.
Dla zapewnienia realizacji tych obowiązków przygotowywane przez MRPiPS rozporządzenie (obecnie znajduje się ono na etapie konsultacji publicznych) wprowadzi z dniem 1 lipca 2016 r. dwa nowe wzory informacji niezbędnych w celu udokumentowania przez nabywcę będącego kontrahentem pracodawcy zatrudniającego osoby niepełnosprawne prawa do obniżenia wpłat na PFRON.
Nowe wzory formularzy od 1 lipca 2016 r. |
|
Informacja o symbolu INF-U |
Informacja o kwocie obniżenia składanej przez sprzedającego nabywcy |
Informacja o symbolu INF-1-u |
Informacja o wystawionych informacjach o kwocie obniżenia składanej przez sprzedającego do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
Nowe przepisy umożliwią – zarówno sprzedającemu, jak i nabywcy – fakultatywne wskazywanie części lub całości danych zawartych w informacji dodatkowo w formie fotokodu (np. kodu QR), oznaczenia lub etykiet ułatwiających identyfikację dokumentu (np. etykiet dźwiękowych lub etykiet pisanych alfabetem Braille`a). Rozwiązania te mają pozwolić m.in. osobom niewidomym lub silnie niedowidzącym na zidentyfikowanie rodzaju informacji oraz co najmniej podstawowych danych wykazanych w informacji – po jej wydrukowaniu.
Źródło: projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie informacji dotyczących kwot obniżenia wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz ewidencji wystawionych informacji o kwocie obniżenia (z 12 lutego 2016 r.)
art. 21 ust. 1 i 2, art. 22 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm.),
art. 1 pkt 4 ustawy z 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Leszek Skupski