Narzędzia:
Pracodawcy, którzy w 2021 roku dysponują funduszem socjalnym, mają obowiązek przekazać roczny odpis na odrębny rachunek. Są dwa terminy. Pierwszą część już przekazali – do końca maja. Na wpłatę drugiej – wraz z ewentualnymi zwiększeniami – jest czas do końca września. Ze względu na ustalanie odpisu na podstawie planowanej liczby zatrudnionych, w okresie od początku roku, albo od 1 czerwca do dnia przekazania drugiej partii środków na konto, mogły wystąpić zmiany w zatrudnieniu, które mają wpływ na wysokość całorocznego odpisu. Wtedy można na bieżąco przeliczyć ponownie odpis na ZFŚS za 2021 r. i skorygować ratę już według aktualnego stanu faktycznego.
Od 24 września 2021 r. obowiązują przepisy, które zmieniły zasady wysyłania do sądów pism procesowych w sprawach cywilnych. Teraz taką korespondencję można nadawać w placówkach dowolnych operatorów pocztowych. Jednak aby nadanie pisma na poczcie było równoznaczne z wniesieniem go do sądu, trzeba je będzie wysłać listem poleconym. Modyfikacja przepisów jest wynikiem nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego, która weszła w życie 24 września br. i została dokonana mocą ustawy z 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z aktualną treścią art. 165 § 2 Kpc, oddanie pisma procesowego w formie przesyłki poleconej w polskiej placówce pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej jest równoznaczne z wniesieniem go do sądu.
Wchodzi w życie ustawa z 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 1621). Zmiany obejmują kilkanaście zasad rozliczani się z ZUS. Na przykład osoba, która pobrała nienależne świadczenie z ubezpieczeń społecznych, będzie obowiązana do jego zwrotu wraz z odsetkami. Odsetki będą naliczane od dnia następującego po dniu wypłaty świadczenia do dnia spłaty. Za kwoty nienależnie pobranych świadczeń uważane będą także: świadczenia z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej chorobą z ubezpieczenia chorobowego lub wypadkowego, co do których stwierdzono, że w okresie ich pobierania świadczeniobiorca wykonywał w okresie orzeczonej niezdolności do pracy pracę zarobkową lub wykorzystywał zwolnienie od pracy w sposób niezgodny z celem tego zwolnienia. Od nieopłaconych w terminie składek płatnik musi uiścić odsetki za zwłokę na zasadach i w wysokości określonej w Ordynacji podatkowej. Po zmianie nie będzie on opłacać odsetek, jeśli ich wysokość nie przekracza 1% minimalnego wynagrodzenia za pracę.
W 2022 roku minimalne wynagrodzenie za pracę będzie wynosiło 3.010 zł. To 210 zł więcej, niż wynosi minimalna pensja w bieżącym roku (2.800 zł), co oznacza wzrost o 7,5 proc. kolei powiązana z wysokością minimalnej pensji stawka godzinowa została ustalona na poziomie minimum 19,70 zł. Oznacza to wzrost o 1,40 zł względem 2021 r. – rozporządzenie Rady Ministrów z 14 września 2021 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2022 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 1690).
Ustawę opublikowano w Dz.U. z 2021 r. pod poz. 1666. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, co oznacza, że jej przepisy obowiązują od 11 października. Osoby wykonujące pracę zarobkową u danego pracodawcy mogą utworzyć KZP, jeżeli gotowość przynależności do niej zadeklaruje co najmniej 10 z tych osób. Członkiem KZP może być osoba wykonująca pracę zarobkową u danego pracodawcy. Przejście na emeryturę lub rentę nie pozbawia osoby prawa członkostwa w KZP. Na środki finansowe KZP składają się: fundusz oszczędnościowo-pożyczkowy; fundusz rezerwowy; fundusz zapomogowy; inne fundusze, o ile są przewidziane w statucie KZP. KZP przetwarza dane osobowe: członka KZP obejmujące: imię (imiona) i nazwisko, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa, które go wydało, adres do korespondencji oraz numer telefonu lub adres poczty elektronicznej, stan cywilny oraz ustrój majątkowy, stan zdrowia, otrzymywane wynagrodzenie lub zasiłek. KZP przetwarza także dane osobowe osoby uprawnionej oraz poręczyciela.
Dnia 8 września 2021 r. rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. W porównaniu do jego poprzedniej wersji najważniejsze zmiany dotyczą wysokości i zasad rozliczania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców. Od 2022 r. ujednolicone zostaną również terminy rozliczania składek społecznych i składki zdrowotnej. W podatkach zmienią się: Kwota wolna od podatku zostanie podniesiona do 30 tys. zł. Małżeństwa będą mogły skorzystać z kwoty wolnej od podatku wynoszącej 60 tys. zł. Z ok. 85 tys. zł na 120 tys. zł podwyższony zostanie próg dochodowy, rozpoczynający płacenie 32 proc. stawki podatku. Wprowadzona zostanie „ulga dla klasy średniej”. Będzie ona dotyczyć osób zatrudnionych na etacie, którzy osiągają roczne przychody z umów o pracę od 68 412 zł do 133 692 zł. Reforma będzie korzystna lub neutralna dla podatników zatrudnionych na umowę o pracę z wynagrodzeniem do 12,8 tys. zł miesięcznie. Wprowadzona zostanie emerytura bez podatku do 2,5 tys. zł. Emeryci i renciści o wyższych świadczeniach zapłacą podatek tylko od kwoty przekraczającej 2,5 tys.zł. Dla im. inżynierów, zawodów IT oraz lekarzy wprowadzona zostanie kolejna obniżka stawek ryczałtu. Wprowadzone zostanie tzw. Fair Play dotyczące składki zdrowotnej. Oznacza to brak zgody na to, żeby wydatki na ochronę zdrowia ponosili niemal wyłącznie pracownicy. Dla osób prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się według liniowej 19 proc. stawki PIT składka zdrowotna wyniesie 4,9 proc. dochodu.
Osoba niepełnosprawna, kobieta w ciąży czy senior mogą kierować do instytucji kultury (ale także do całego sektora publicznego) wnioski ws. zapewnienia dostępności, a do PFRON skargi na brak dostępności w podmiocie. Chodzi tu głównie o likwidowanie barier architektonicznych, cyfrowych czy komunikacyjnych. Może to oznaczać wysoką grzywnę dla instytucji.Osoby o szczególnych potrzebach to nie tylko osoby z niepełnosprawnościami. Mogą to być również m.in. kobiety w ciąży, osoby z dziećmi lub innymi osobami zależnymi, seniorzy czy osoby z większym bagażem. Bariery dla takich osób mogą mieć charakter: architektoniczny (np. brak windy lub podjazdów), cyfrowy (np. zbyt mała czcionka na stronie www) lub informacyjno-komunikacyjny (np. brak wyraźnych oznaczeń w budynku, gdzie należy udać się w celu załatwienia jakiejś sprawy, konieczność zapewnienia nagrań w języku migowym dla osób głuchych). Jeżeli osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy wykaże, że nie może skorzystać z usług danej instytucji kultury, ma prawo złożyć wniosek o zapewnienie dostępności. Skargę do PFRON można wnieść dopiero po uprzednim złożeniu wniosku. Skargi rozpatruje Prezes Zarządu PFRON. Postępowanie przed Prezesem Zarządu PFRON jest postępowaniem jednoinstancyjnym. Oznacza to, że od decyzji nie przysługuje odwołanie do innego organu.
Z dniem 19 sierpnia 2021 r. wchodzi w życie nowelizacja tarczy antykryzysowej, wydłużająca z mocy prawa w związku z epidemią COVID-19 okres kadencji statutowych organów związków zawodowych i organizacji pracodawców.
W kolejnych tygodniach funkcja generowania codziennych raportów dotyczących e-ZLA będzie dostępna dla coraz większej liczby płatników. Dotychczas z raportów przygotowywanych w trybie dziennym mogli korzystać płatnicy, którzy zatrudniają więcej niż 1000 ubezpieczonych. Od 17 sierpnia 2021 r. z tej funkcji mogą korzystać również płatnicy, którzy zatrudniają od 500 ubezpieczonych. Od 24 sierpnia 2021 r. możliwość będą mieli płatnicy zatrudniający od 100 ubezpieczonych.
Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów dotychczasowy zakres działania Ministra Rodziny i Polityki Społecznej został rozszerzony i objął również dział praca. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 12 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny i Polityki Społecznej, o którym mowa, weszło w życie z dniem ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2021 r. Oznacza to, że od tego dnia wszystkie sprawy związane z działem administracji rządowej – praca, znajdują się w kompetencjach Ministra Rodziny i Polityki Społecznej. Jednocześnie zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 12 sierpnia 2021 r. w sprawie przekształcenia Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, komórki organizacyjne obsługujące sprawy tego działu, funkcjonujące w ramach dotychczasowego Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii, zostały włączone do Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas