Narzędzia:
Do 15 października 2021 r. przedsiębiorcy starający się o dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników muszą przedstawić Państwowemu Funduszowi Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych sprawozdania finansowe za 2020 rok lub oświadczenia o braku obowiązku w tym zakresie. Pracodawcy, którzy nie wywiążą się z tej powinności w podanym terminie, będą musieli liczyć się z możliwością wstrzymania przez PFRON wypłaty dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych.
Przedsiębiorca nie otrzyma wezwania z Polskiego Funduszu Rozwoju do zawarcia umowy o zarządzanie PPK albo do przekazania do Polskiego Funduszu Rozwoju informacji o zawarciu umowy o zarządzanie PPK z inną instytucją finansową. Obowiązek ten, przynajmniej na czas pandemii COVID-19, przejmie ZUS i będzie to robił w pełni elektronicznie. Nowa regulacja ma obowiązywać w okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie roku od odwołania ostatniego z nich. Polega na dodaniu do ustawy covidowej regulacji umożliwiającej wysłanie wezwania, o którym mowa w art. 8 ust. 5 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1342), przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR) z wykorzystaniem profilu informacyjnego w systemie teleinformatycznym ZUS.
Rosną koszty upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Wchodzi w życie rozporządzenie w tej sprawie wydane przez ministra finansów. Zgodnie z art. 15 § 1 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, egzekucja administracyjna może być wszczęta, jeżeli wierzyciel, po upływie terminu do wykonania przez zobowiązanego obowiązku, przesłał mu pisemne upomnienie. Powinno ono zawierać wezwanie do wykonania obowiązku z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego oraz inne dane niezbędne do prawidłowego wykonania obowiązku przez zobowiązanego. Z przepisów wynika również, że postępowanie egzekucyjne może być wszczęte dopiero po upływie 7 dni od dnia doręczenia tego upomnienia. Koszty upomnienia obciążają zobowiązanego. Obowiązek ich uiszczenia powstaje z chwilą doręczenia mu tego dokumentu.
Ustawę opublikowano w Dz.U. z 2021 r. pod poz. 1666. Osoby wykonujące pracę zarobkową u danego pracodawcy mogą utworzyć KZP, jeżeli gotowość przynależności do niej zadeklaruje co najmniej 10 z tych osób. Członkiem KZP może być osoba wykonująca pracę zarobkową u danego pracodawcy. Przejście na emeryturę lub rentę nie pozbawia osoby prawa członkostwa w KZP. Kasa zapomogowo-pożyczkowa ma wspierać pracowników poprzez udzielanie pożyczek krótkoterminowych i długoterminowych oraz zapomóg w razie trudnej sytuacji losowej członków kasy.
Od 7 października 2021 r. Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała się podnieść stopy procentowe NBP, m.in. lombardową, która wzrosła do 1,00% – wzrost o 0,5%. Wysokość stopy lombardowej ma wpływ na wysokość stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. W tym przypadku podwyżka nie ma wpływu na stawkę tych odsetek, która nadal wynosi 8%.
Z dniem 5 października br. wchodzą w życie przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Umożliwią one stosowanie tzw. e-doręczeń zarówno w instytucjach publicznych, jak i w kontaktach obywateli z tymi instytucjami, a także w obrocie gospodarczym. Pierwotnie regulacje tej ustawy miały zacząć obowiązywać z początkiem lipca, jednak trwająca pandemia COVID-19 pokrzyżowała te plany.
Obowiązuje już ustawa z 29 września 2021 r. o rekompensacie dla podmiotów świadczących usługi albo prowadzących działalność gospodarczą w związku z wprowadzeniem stanu wyjątkowego na obszarze części województwa podlaskiego oraz części województwa lubelskiego w 2021 r. Na jej podstawie niektórzy przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o pomoc finansową od państwa z powodu utrudnień w prowadzeniu działalności gospodarczej, spowodowanych wprowadzeniem na wschodnich obszarach kraju stanu wyjątkowego. Rekompensatę ustala się za okres 30 dni trwania stanu wyjątkowego w wysokości 65% średniego miesięcznego przychodu podmiotu z prowadzonej przez niego działalności na wskazanym wcześniej obszarze, w okresie obejmującym czerwiec, lipiec i sierpień 2021 r. W razie przedłużenia stanu wyjątkowego albo jego zniesienia przed upływem czasu na jaki został wprowadzony – wysokość rekompensaty będzie ustalana proporcjonalnie do czasu jego trwania.
Pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie umowy o pracę otrzymali podwyżki kwot minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego określonego w rozporządzeniu. Kwoty te zostały uchwalone w wysokości od 2.000 zł w I kategorii zaszeregowania (podwyżka z 1.700 zł) do 3.300 zł w XXII (ostatniej) kategorii zaszeregowania (wcześniej było to 3.000 zł). Dnia20 września 2021 r. w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie Rady Ministrów z 8 września 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1723).
Przedsiębiorcy prowadzący sklepiki szkolne powinni złożyć wniosek o dotację na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, w związku z pandemią COVID-19 do 30 września 2021 r. Chodzi tutaj o przedsiębiorców (a dokładnie o mikroprzedsiębiorców lub małych przedsiębiorców w rozumieniu art. 7 ustawy z 6 marca 201 8 r. - Prawo przedsiębiorców), prowadzących działalność polegającą na sprzedaży środków spożywczych, papierniczych i piśmienniczych na rzecz uczniów, słuchaczy lub wychowanków na terenie jednostek systemu oświaty – oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007 jako rodzaj przeważającej działalności, kodami 47.11.Z albo 47.19. Warunek skorzystania ze wsparcia finansowego jest taki, aby wspomniana działalność była przez te podmioty prowadzona na dzień 30 września 2020 r. Nie otrzymają go więc przedsiębiorcy, którzy mieli ją zawieszoną w tym czasie, podobnie jak w dniu składania wniosku o dotację. Dodatkowo ubiegający się o dotację przedsiębiorca musi wykazać, że jego przychód z działalności gospodarczej w listopadzie lub grudniu 2020 roku bądź w styczniu, lutym albo w marcu 2021 roku był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego we wrześniu 2019 roku lub we wrześniu 2020 roku. Wnioski o dotację należy składać do 30 września 2021 r., do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, po tym jak został ogłoszony nabór w tym zakresie przez dyrektora tej jednostki. Trzeba to zrobić drogą elektroniczną, za pośrednictwem platformy praca.gov.pl. Wnioski złożone przez przedsiębiorców w formie papierowej nie będą rozpatrywane przez PUP.
Urlopu niewykorzystanego w poprzednim roku kalendarzowym należy udzielić pracownikowi najpóźniej do 30 września. Obowiązku wykorzystania urlopu zaległego w tym terminie nie zawiesiły przepisy antykryzysowe. Udzielanie urlopów zaległych zostało zmodyfikowane na czas pandemii COVID-19. Nadal obowiązuje art. 15gc ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1842 ze zm.).
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas