Narzędzia:
Pytanie: Wręczyłam nauczycielowi porozumienie w sprawie zmiany warunków umowy z pełnego etatu na 8/18, z powodu zmniejszenia liczby godzin przedmiotu. Nauczyciel nie podpisał porozumienia. W związku z czym wręczyłam mu wypowiedzenie z pracy, którego też nie podpisał ani nie przyjął. Wszystko działo się w obecności sekretarki. Czy wypowiedzenie jest ważne jeżeli nauczyciel go nie podpisał?
Pytanie: Jesteśmy zakładem kształcenia nauczycieli. Zatrudniamy 5 pracowników administracji oraz 20 nauczycieli, z czego 3 nauczycieli zatrudnionych jest na podstawie mianowania, 14 na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony oraz 3 na czas określony. W kolegium jest tylko 4 nauczycieli zatrudnionych na pełny etat. Spośród nauczycieli zatrudnionych na czas nieokreślony na niepełny etat 3 nauczycielki są w ciąży oraz przebywają na zwolnieniach lekarskich. Organ prowadzący od 1 października 2010 r. zmienił uchwałą pensum z 15 godzin na 18 godzin tygodniowo. W roku szkolnym 2010/2011 przewidziane jest również zmniejszenie liczby grup z 5 do 3 albo 4 (w zależności od naboru). W związku z powyższym konieczne jest wypowiedzenie wszystkim nauczycielom warunków pracy i płacy, ponieważ zmiana pensum oraz zmniejszenie liczby grup wiąże się ze zmniejszeniem wymiaru czasu pracy nauczycieli, a w konsekwencji z niższym wynagrodzeniem. W związku z zaistniałą sytuacją nasuwają się następujące pytania: 1. Czy przy wypowiedzeniu warunków pracy i płacy 15 nauczycielom można zastosować tzw. ustawę o zwolnieniach grupowych? 2. Czy można wypowiedzieć warunki pracy i płacy nauczycielkom w ciąży oraz w trakcie zwolnienia lekarskiego z zastosowaniem powołanej ustawy? 3. Nauczycielkom po urlopach macierzyńskich należeć się będą urlopy uzupełniające (niewykorzystany urlop wypoczynkowy w okresie ferii letnich z powodu zwolnienia lekarskiego). Czy w trakcie urlopu uzupełniającego należał się będzie również dodatek wyrównawczy? 4. Na jaki okres czasu (miesiąc, rok, 2 lata czy na czas nieokreślony) może być zastosowana zasada ograniczenia zatrudnienia nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania?
Pytanie: Jestem nauczycielem mianowanym, mam ukończone 56 lat i posiadam 30 lat zatrudnienia składkowego. Prawo do emerytury wcześniejszej (nie na podstawie Karty Nauczyciela) nabyłam przed 31 grudnia 2008 r. W zawiązku z reorganizacją szkoły dyrekcja zaproponowała mi na następny rok szkolny 10 godzin w rodzimej szkole i 8 do uzupełnienia w odległej o kilkanaście kilometrów na drugim końcu miasta. Czy dotyczy mnie art. 39 Kodeksu pracy o ochronie przedemerytalnej pracownika (ochrona przed wypowiedzeniem warunków płacy i pracy, a odległy dojazd jest wypowiedzeniem warunków pracy)? Jeśli tak, to jak mam postąpić i jakie prawa mi przysługują? W urzędzie miasta, jako organie prowadzącym szkołę, dowiedziałam się, że w zasadzie żadne, a dyrekcja odmawia mi nawet prawa do 6-miesięcznego odszkodowania, tłumacząc to możliwością 8-godzinnego uzupełnienia etatu. Do kiedy pracodawca musi przedłożyć mi nowe warunki pracy, jeśli w ogóle musi?
Pytanie: Mazowiecki Kurator Oświaty wydał decyzję uchylająca ważność aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. Od jakiego momentu należy przeszeregować nauczyciela na niższy stopień awansu nauczyciela (stażystę) - od daty wydania decyzji, czy od początku roku szkolnego, w którym nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego? Co w przypadku, gdy nauczyciel ten ma podpisaną już umowę o pracę na czas nieokreślony - czy ona też samoistnie traci ważność, gdyż umowa z stażystą jest zawierana na czas określony, na 1 rok szkolny w celu odbycia stażu? Czy należy podpisać porozumienie zmieniające treść czasu trwania umowy o pracę z umowy na czas nieokreślony na umowę na czas określony?
Pytanie: Nauczycielka kontraktowa jest w ciąży. Termin porodu wyznaczono na 25 września 2010 r., od 1 września 2010 r. planowana jest redukcja etatu. Czy dyrektor szkoły ma prawo wypowiedzieć umowę, która jest zawarta na czas nieokreślony, a jeśli tak, to jaki będzie status tej nauczycielki (staż nauczycielski 6 lat)?
Pytanie: Czy można, na prośbę nauczyciela powracającego z urlopu wychowawczego, na okres drugiego półrocza roku szkolnego (od 1 lutego do 25 czerwca 2010 r., tj. do końca trwania zajęć lekcyjnych) zmienić wymiar godzin zatrudnienia z pełnego etatu do 10 godzin w tygodniu? Nauczyciel z 12 letnim-stażem pracy w szkole jest zatrudniony na podstawie mianowania i posiada stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Jeżeli tak, to jakie muszą być spełnione przez szkołę i nauczyciela warunki oraz jakie są dla nauczyciela tego konsekwencje?
Pytanie: Nauczyciel psycholog zatrudniony w szkole na 10/20 etatu - podstawowe miejsce pracy oraz na 10/20 w przedszkolu - od listopada 2009 r., otrzymał 2 godziny dodatkowe w przedszkolu. Czy 2 dodatkowe godziny można potraktować jako ponadwymiarowe, czy należy zwiększyć etat do 0,6? Podobna sytuacja dotyczy nauczyciela logopedy, który również zatrudniony jest w 2 przedszkolach po 10/20 etatu. Nasze przedszkole jest podstawowym miejscem pracy. Od listopada 2009 r. otrzymał 2 godziny dodatkowo. Czy można je potraktować jako godziny ponadwymiarowe, czy należy zwiększyć etat do 0,6?
Pytanie: Dnia 1 września 2004 r. na podstawie uchwały rady miasta utworzono zespół szkół ogólnokształcących, w skład którego wchodziły 3 szkoły: Liceum Ogólnokształcące (dzienne), Liceum Ogólnokształcące (wieczorowe), Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące (wieczorowe). Dnia 1 września 2004 r. dyrektor szkoły wręczył pracownikom administracji i obsługi, a 1 września 2007 r. również nauczycielom, pismo informacyjne o zmianie pracodawcy. Z dniem 31 sierpnia 2009 r. uchwałą rady miasta zlikwidowane będą 2 szkoły: Liceum Ogólnokształcące (wieczorowe) i Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące (wieczorowe), wchodzące w skład zespołu szkół ogólnokształcących. Pozostała tyko jedna szkoła, Liceum Ogólnokształcące (dzienne). Przed utworzeniem zespołu większość pracowników miała i ma zawartą umowę o pracę (na czas nieokreślony lub poprzez mianowanie) tylko w LO dziennym i pracują do chwili obecnej, natomiast w LO wieczorowym zatrudnionych było kilku pracowników, którzy również pracują do chwili obecnej. Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące (wieczorowe) wchodzące w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących nie zostało utworzone z powodu braku zainteresowania. W związku z tym nikt w tej szkole nie był zatrudniony. Pracodawca tych szkół jest na dzień dzisiejszy ten sam. Czy zgodnie z prawem wręczono pracownikom pismo informacyjne, jako zastępnik aneksu do umowy o pracę o utworzeniu zespołu? Czy pracownicy powinni otrzymać aneks do umowy o pracę? Czy w związku z likwidacją tych szkół dyrektor szkoły winien wręczyć wszystkim pracownikom w tzw. ruchu kadrowym, tj. do 31 maja 2009 r., wypowiedzenia, a następnie zatrudnić ich na nowych zasadach lub nie zatrudnić? Czy wystarczy wręczyć pracownikom pismo informacyjne jako zastępnik aneksu do umowy o pracę o zlikwidowaniu tych 2 szkół wchodzących w skład zespołu? Czy pracownicy powinni otrzymać aneks do umowy o pracę?
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas