Narzędzia:
Jakie warunki powinny zostać spełnione, aby pracodawca mógł zastosować 50% koszty uzyskania przychodów w odniesieniu do przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub rozporządzania przez twórców tymi prawami? Wyjaśnienia w tym zakresie przynosi interpretacja ogólna Ministra Finansów z 15 września 2020 r.
Bardzo proszę o interpretację odnośnie do umów o dzieło z przekazaniem praw autorskich z 50% kosztów uzyskania i umów o dzieło z 20% kosztów uzyskania.
1. Czy z artystą lub wykonawcą, który wykonuje koncert, powinniśmy zawrzeć umowę o dzieło z przekazaniem praw autorskich z 50% kosztów uzyskania, czy umowę o dzieło z 20% kosztów uzyskania?
2. Czy ze znanym dziennikarzem muzycznym prowadzącym cykl opowieści o muzyce filmowej lub krytykiem literackim prowadzącym spotkania o literaturze powinniśmy zawrzeć umowę o dzieło z przekazaniem praw autorskich z 50%, czy umowę o dzieło z 20% kosztów uzyskania?
3. Jak zatem odróżnić umowę o dzieło z przekazaniem praw autorskich z 50% kosztów uzyskania od umowy o dzieło z 20% kosztów uzyskania.
Nieodpłatne nabycie praw autorskich do dzieł sztuki nie powoduje u zbywcy powstania przychodu. Dopuszczalna jest umowa zawierająca zapisy o odpłatnym przejściu prawa własności do nich i jednocześnie nieodpłatnym przeniesieniu na instytucję kultury praw autorskich. Interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 stycznia 2020 r. (nr 0115-KDIT1.4011.8.2019.6.JG)
Zawarliśmy umowę o dzieło na wykonanie inwentaryzacji drzewostanu wraz z oceną sanitarną na działce X. W umowie jest zapis ,,wykonawca, z chwilą oddania dokumentacji, przenosi nieodpłatnie na zamawiającego autorskie prawa majątkowe wraz z prawami zależnymi”. Wykonawca wystawił rachunek i zastosował koszty uzyskania przychodu 50% - czy postąpił prawidłowo?
Z wykonawcą zawarto umowę, która stanowi: „na mocy niniejszej umowy Wykonawca zobowiązuje się w okresie trwania umowy do: dokonywania na rzecz Zamawiającego, stosownie do bieżących potrzeb Zamawiającego, konsultacji z zakresu cywilizacji inkaskiej oraz okresu kolonii związanych z projektem (zwanych dalej „Konsultacjami”), dokonywania na rzecz Zamawiającego, stosownie do bieżących potrzeb Zamawiającego tłumaczeń, w szczególności tłumaczeń konsekutywnych z języka hiszpańskiego i quechua na język polski, podczas prac produkcyjnych na terenie Peru i Boliwii oraz w trakcie prac przygotowawczych do takiego wyjazdu, związanych z projektem (zwanych dalej „Tłumaczeniami”), przy czym Strony zaznaczają, że Tłumaczenia mogą być utworami w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych”. W umowie znajdują się punkty mówiące o tym, że Wykonawca zobowiązuje się dokonywać Konsultacji i Tłumaczeń ze szczególną starannością oraz że Umowa zostaje zawarta na okres 12 miesięcy, a strony ustaliły 1-miesięczny okres jej rozwiązania, przy czym w przypadku istotnego naruszenia przez Wykonawcę warunków umowy Zamawiający ma prawo rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym. Umowa jest nienazwana. Czy umowa na taki zakres prac może, przy uwzględnieniu powyższych zapisów, być zakwalifikowana jako umowa o dzieło? Czy może jest to umowa zlecenia? Jakie koszty: 20% czy 50 % należałoby zastosować do rozliczenia takiej umowy?
Pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku informatyka powierzyliśmy dodatkowo obowiązek łamania stron do gazety (stworzenie projektu graficznego strony). Czy z tytułu tego typu zajęcia można zastosować 50% koszty uzyskania przychodu? Czy w umowie o pracę muszę zastosować taki zapis?
Zawarliśmy umowę o dzieło na prowadzenie zajęć z rytmiki o treści: organizacja i przeprowadzanie autorskich artystycznych programów muzycznych wg własnej autorskiej koncepcji, przygotowanie i wykonanie autorskich utworów i piosenek z własną aranżacją muzyczną. Jeśli wykonawca w rachunku uznał koszty 50%, czy wolno nam je korygować do wysokości 20%? Kto ponosi odpowiedzialność za uznanie powyższych kosztów - wykonawca jako wystawiający rachunek, czy zleceniodawca jako sprawdzający pod względem formalnym i rachunkowym?
Zawarliśmy umowę o dzieło na prowadzenie zajęć z rytmiki o treści: organizacja i przeprowadzanie autorskich artystycznych programów muzycznych wg własnej autorskiej koncepcji, przygotowanie i wykonanie autorskich utworów i piosenek z własną aranżacją muzyczną. Czy w takim przypadku powinniśmy uznać koszty uzyskania przychodów w wysokości 50%? Czy wykonawca powinien posiadać dokument potwierdzający prawa autorskie?
W 2006 r. nasza spółdzielnia zawarła umowę o dzieło z osobą, która nie jest u nas zatrudniona. Chodziło o wykonanie programu rozliczającego koszty podgrzania ciepłej wody i rozliczenie tego podgrzania w zasobach spółdzielni za rok poprzedni. Do umowy zostało dołączone oświadczenie, z którego treści wynika, że wykonawca dzieła jest autorem programu. W 2007 r. z tą samą osobą została podpisana kolejna umowa o dzieło, tj. o udostępnienie praw autorskich do programu i wgranie danych do programu. Od kolejnego roku podpisywane były umowy o dzieło, gdzie wykonawca zobowiązywał się do wykonania rozliczenia kosztów podgrzania wody w zasobach spółdzielczych (zawsze za rok poprzedni), zgodnie z wcześniej opracowanym programem. W jakiej wysokości można odliczyć koszty uzyskania przychodu w przypadku powyższych umów? Czy zawsze przysługują 50%? Czy umowa o dzieło w takim przypadku powinna zawierać jakieś dodatkowe zapisy?
Jeżeli z pracownikiem zatrudnionym na umowę o pracę zostanie zawarta dodatkowo autorska umowa o dzieło (prawa autorskie zostają przeniesione na zleceniodawcę), to czy należy od tej umowy naliczyć składki na ubezpieczenia?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas