Narzędzia:
Pytanie: Czy należy wypłacić odprawę zastępcy prezydenta miasta, który został odwołany ze stanowiska i zwolniony z zachowaniem okresu wypowiedzenia przed upływem kadencji (chodzi o odprawę z tytułu zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracownika).
Pytanie: Pracownik samorządowej jednostki organizacyjnej ma zamiar w najbliższym czasie przejść na emeryturę. Czy w związku z zakończeniem stosunku pracy (utratą statusu pracownika) i przejściem na emeryturę będzie przysługiwać mu odprawa emerytalna w wysokości 6-miesięcznego wynagrodzenia na podstawie art. 36 ust 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, jeżeli: pracownik ten w dniu 28 lutego 1999 r. został zwolniony z zawodowej służby wojskowej i uzyskał emeryturę wojskową oraz stosowną odprawę, pracownik ten już jako emeryt wojskowy od 1 marca 1999 r. nieprzerwanie do dnia dzisiejszego był pracownikiem instytucji rządowych i obecnie samorządowych? Pracownik w chwili obecnej ma 63 lata.
Pytanie: W najbliższym czasie pracownik urzędu przechodzi na emeryturę. Jaka odprawa emerytalna będzie mu się należała w związku z wejściem w życie tarczy 4.0. Czy dotyczy to również pracowników samorządowych, gdzie urząd nie uzyskuje żadnych przychodów ze sprzedaży towarów lub usług?
Pytanie: Wójt gminy w trakcie kadencji planuje odwołać ze stanowiska swojego zastępcę. Jakie uprawnienia w zakresie wynagrodzenia przysługują odwołanemu? Jak należy rozumieć przepis Kodeksu pracy, zgodnie z którym odwołanie jest równoznaczne z wypowiedzeniem umowy o pracę, a w okresie wypowiedzenia pracownik ma prawo do wynagrodzenia w wysokości przysługującej przed odwołaniem?
Pytanie: Proszę o informację, czy osobie, która ma powierzone obowiązki sekretarza szkoły w jednostce samorządowej, na czas jego nieobecności przysługuje dodatek funkcyjny? Jeżeli tak, to w jakiej wysokości?
Pytanie: Pracownik samorządowy wystąpił do pracodawcy z prośbą o rozwiązanie stosunku pracy za porozumieniem stron z dniem 31 lipca 2018 r. w związku z zamiarem przejścia na emeryturę. Z akt osobowych posiadanych przez pracodawcę wynika, że posiada uprawnienia do nabycia emerytury na dzień rozwiązania stosunku pracy. Jednocześnie pracownik zaznaczył, iż odprawę emerytalną chciałby mieć wypłaconą w styczniu 2019 r. po uzyskaniu przez niego i okazaniu byłemu pracodawcy decyzji w sprawie przyznania emerytury. Pracownik posiada jeszcze jeden stosunek pracy (1/2 etatu) i bardzo prawdopodobne, że rozwiąże go dopiero z dniem 31 grudnia 2018 r. Pracodawca stoi na stanowisku, że w przedstawionej sytuacji powinien wypłacić odprawę w dniu rozwiązania stosunku pracy, aby nie narazić się na konieczność wypłaty pracownikowi odsetek. Co w sytuacji gdy pracownik faktycznie przejdzie na emeryturę dopiero w styczniu 2019 r.?
Pytanie: Pracownica urzędu gminy złożyła wypowiedzenie umowy o pracę z zachowaniem 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia. W uzasadnieniu wypowiedzenia pracownika wskazała, iż przechodzi na rentę. Z jej historii zatrudnienia wiemy, że osoba ta pobiera rentę rodzinną po zmarłym mężu i z tego też względu wnioskowała o zmniejszenie wymiaru etatu. Czy w opisanej sytuacji należy się pracownicy odprawa rentowa?
Pytanie: Pytanie dotyczy pracownika samorządowego, który z dniem 31 grudnia 2017 r. planuje przejść na emeryturę. Pracownik ten zatrudniony jest na 2 stanowiskach pracy: jako sprzątacz (od 1 grudnia 1986 r. do nadal) oraz woźny (od 1 września 2004 r. do nadal). Czy przysługuje mu odprawa z dwóch stanowisk, czy z jednego? Jeśli z dwóch stanowisk, to czy wysokość odprawy w obu przypadkach wyniesie 6-krotność wynagrodzenia? Czy też w pierwszym przypadku będzie to 6-krotność a w drugim 2-krotność wynagrodzenia?
Pytanie: W jakiej wysokości (150% czy 200% wynagrodzenia miesięcznego) należy wypłacić odprawę emerytalną głównemu księgowemu, wynagradzanemu wg przepisów ustawy z 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi, którego stosunek pracy ustaje w związku z przejściem na emeryturę, w sytuacji gdy przepracował łącznie we wszystkich zakładach pracy ponad 40 lat (z czego w instytucji, z której odchodzi na emeryturę 17 lat)? W jaki sposób należy interpretować użyty w § 2 ust. 2 pkt 2 ppkt a) i b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 21 stycznia 2003 roku w sprawie szczegółowego wykazu świadczeń dodatkowych, które mogą być przyznane osobom kierującym niektórymi podmiotami prawnymi, oraz trybu ich przyznawania, zwrot „po przepracowaniu co najmniej 15 lat”. Czy chodzi o staż ogólny, czy zakładowy?
Pytanie: Jesteśmy jednostką samorządową. W związku z likwidacją stanowiska pracy pracownik otrzymał trzymiesięczne wypowiedzenie. Czy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy z winy pracodawcy pracownikowi przysługuje odprawa pieniężna w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia?
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas